Thursday, March 28, 2024

Creating liberating content

VIDEO: Pergaduhan ‘Cinta Tiga...

"Saya tak tau, dia kata dia dah cerai!" jerit lelaki yang dipukul dalam...

Tiada Keperluan Lantik Pemangku...

ALOR SETAR - Tiada keperluan untuk melantik pemangku jawatan Menteri Besar Kedah kerana...

JBPM Sasar 75% Pegawai,...

KOTA BHARU - Jabatan Bomba dan Penyelamat Malaysia (JBPM) menyasarkan 75 peratus pegawai...

PM Umum Kelonggaran Tambahan...

KUALA LUMPUR - Kerajaan bersedia memberi lebih banyak kelonggaran bagi membolehkan rakyat melaksanakan...

Bajet 2018: Pembangkang Bangkang Dari Longkang

SAYA cukup menghormati pendirian ahli-ahli Parlimen PAS yang mengambil sikap berkecuali ketika pengundian Bajet 2018 di Dewan Rakyat baru-baru ini.

Mereka berkecuali kerana mereka mampu menilai bahawa terdapat banyak perkara yang membawa kebaikan untuk rakyat dalam bajet itu dan kalau ia ditolak, maknanya mereka menolak manfaat untuk rakyat.

Kita faham tugas pembangkang adalah sebagai blok yang membuat ‘check and balance‘ atau semak dan imbang dalam sistem berparlimen di Malaysia.

Tetapi sebagai wakil rakyat juga, janganlah hanya kerana semata-mata menjadi pembangkang, maka mereka perlu menolak bajet ini.

Tolak Belanjawan 2018, maknanya tolak bantuan BR1M untuk rakyat, tolak kenaikan gaji dan bonus khas kakitangan awam malah tolak bantuan pendidikan dan pembangunan untuk negara.

Baca: PAS Sindir PH Tolak Bajet 2018 Tapi Mohon Dana Lagi

Juga: Bajet Lulus, 107 Sokong, Cuma 59 Tolak, 11 Berkecuali

Apakah dengan menolak bajet ini bermakna DAP juga menolak menaik taraf Lapangan Terbang Antarabangsa Pulau Pinang dan menolak bantuan untuk pekebun kecil serta dana kampung Cina di seluruh negara?

Juga, bagaimana pihak kerajaan Pusat hendak bayar gaji dan elaun ahli parlimen pembangkang itu sendiri jika mereka pula menolak belanjawan ini?

Sedangkan ternyata bajet ini adalah baik untuk semua rakyat Malaysia secara keseluruhan termasuklah untuk kaum Cina, India dan lain-lain.


Perbuatan pembangkang yang membangkang secara buta tuli inilah yang disebut sebagai ‘bangkang dari longkang’.

Kita faham pembangkang mahu menang PRU-14 tetapi janganlah dikorbankan segala manfaat yang bakal diraih oleh rakyat semata-mata untuk berlagak hero atau berlakon seperti jaguh.

Rizal Mansor,
Pegawai Khas Perdana Menteri

*Video di bawah sekadar hiasan…

Kategori