Friday, March 29, 2024

Creating liberating content

90% Mangsa Banjir Kelantan...

KUALA LUMPUR - Lebih 90 peratus pengguna elektrik di Kelantan yang terjejas akibat...

‘Influencer’ Berpakaian Wanita Mohon...

KUALA LUMPUR - "Saya masih waras dan belum hilang akal untuk berpakaian wanita...

Kekal Beku Kenaikan Kadar...

PETALING JAYA - Kerajaan Pakatan Harapan (PH) mengekalkan keputusan membekukan semua kenaikan kadar...

“Saya Jalan Amanah Sebagai...

PEMILIK dobi layan diri yang terletak di Jalan Junid, Muar, Johor yang tular...

Aura Tular YB Ini ‘Marah’ Makbul Selepas 12 Jam

KISAH unik YB di Melaka ini pernah disiarkan Mynewshub pada 1 Mac 2016 dan bagi penduduk di kawasan Parlimen Tangga Batu, beliau amat dikenali kerana amat rajin membela nasib rakyat!

Bayangkanlah berbeza gaya dengan YB lain, jika jenguk ke laman sosial Facebook milik Datuk Abu Bakar Mohamad Diah, memang ada sesuatu menarik dengan tagline ‘Setiap Hari Saya Mesti Rajin. Kita Kena Buat Kerja Berfaedah’.

Sebenarnya itulah diharapkan setiap YB Barisan Nasional (BN) kerana setiap tindak tanduk menjadi cerminan dasar kerajaan prihatin yang jauh berlainan dengan wakil rakyat pembangkang waima di negeri dikuasai mereka sendiri.

Memang wajarlah ramai ‘tabik’ kepada Abu Bakar yang juga merupakan Timbalan Menteri Sains, Teknologi dan Inovasi (MOSTI) kerana beliau diketahui memang jenis cakap serupa bikin selain ada ada stail tersendiri.

Namun kisah kali ini agak sempoi sikit apabila beliau dilaporkan naik angin dan kelmarin bikin sensasi dengan merakamkan gambar eksklusif sedang bersila sambil tekun berdoa di depan sebuah lubang jalan yang gagal diturap.

Justeru mungkin ramai boleh faham kenapa Abu Bakar geram kerana sebenarnya sudah lebih sebulan komplen mengenai kes itu. Gara-gara ‘posing maut’ tersebut, jalan itu tiba-tiba terus diturap oleh pihak berwajib terbabit.

Barang kali isu jalan berlubang ini memang nampak kecil di mata sesetengah orang. Sebaliknya bayangkan jika penunggang motosikal lalu di situ terutama pada waktu malam. Jawabnya melambung dan boleh bawa maut.

Baca: YB Ambil Gambar Atas Jalan Raya Sebagai Tanda Protes

“Takkan hendak tunggu sampai benda buruk terjadi baru ambil tindakan. Alhamdulillah selesai tanggungjawab saya kepada rakyat, khususnya pengguna yang melalui jalan itu,” kata Abu Bakar yang dipetik portal AgendaDaily.

Beliau mengaku sengaja duduk di situ dekat Jalan Bukit Berlian dalam kawasan Parlimen beliau dengan keadaan berdoa itu selepas tiada pihak tampil melakukan penurapan walaupun masalah itu berlarutan sejak sebulan lalu.


“Mungkin dengan cara viral (tular) begini lebih berkesan… Tidak sampai 12 jam gambar saya berada di hadapan lubang itu dimuat naik kali kedua hari ini (semalam), akhirnya semua siap ditampal dan turap,” kata Abu Bakar lagi.

Terdahulu, tiga keping gambar yang dimuat naik menerusi akaun Facebook peribadinya mendapat hampir 1,000 tanda ‘like’ serta 252 komen reaksi muncul daripada netizen sama ada yang bersifat pro selain juga kontra.

Beliau turut menulis keterangan: “Pukul 10.40 pagi, saya berdoa, ada Datuk Bandar ke? Pegawai Daerah ke? Ahli Majlis Perbandaran ker? datang melihat lubang di Jalan Bukit Berlian semakin membesar.

“Dan menggunakan kuasa mutlak mereka yang ada untuk dapat menampal jalan ini sebelum ada warga Tangga Batu yang patah kaki atau tercedera. Ya Allah makbulkan permohonan hamba mu ini… Amin.”

Apapun pokok pangkalnya, pihak berkuasa setempat seperti Pejabat Daerah, majlis kerajaan tempatan dan sebagainya harus peka untuk bertindak segera pada aduan lebih-lebih lagi libatkan keselamatan orang ramai.

Jangan pula nanti kalangan YB BN di seluruh negara kena fikir aksi yang lebih kreatif untuk desak tindakan segara terhadap aduan mereka sendiri sebagai wakil rakyat yang tidak dilayan. – Agensi/Mynewshub.cc/HAA

Kategori