Saturday, April 20, 2024

Creating liberating content

Maju Jadi ‘Tuli’ Dakwa...

IBARAT hidung tidak mancung tapi pipi pula tersorong-sorong, mungkin itulah senario dapat digambarkan...

El Nino Jimat Masa...

TUMPAT - Cuaca panas berikutan fenomena El Nino memberi kelebihan kepada pengusaha ikan...

Mohaiyani Wanita Pertama Jadi...

KUALA LUMPUR - Malayan Banking Berhad (Maybank) mengumumkan Pengerusinya, Tan Sri Megat Zaharuddin...

Rabies: Jangan Pandang Ringan...

TAIPING – Orang ramai dinasihati supaya tidak memandang ringan sekiranya mereka digigit atau...

Anggota JIM Ditahan Turut Serta Kongsi Gelap Terkenal

KUALA LUMPUR – Seramai 12 ejen pekerja asing yang ditangkap Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) dalam operasi Ops Selat baru-baru ini dikenal pasti sebagai anggota sindiket penyeludupan migran antarabangsa.

Menurut sumber, salah seorang dari ejen yang ditahan termasuk dalam senarai orang yang dikehendaki Polis Diraja Malaysia (PDRM). 

Baca: Banyak Manfaat Bakal Diraih Malaysia Melalui RCEP

“Suspek terbabit dalam tiga kes polis berkaitan kes samun curi kenderaan dan konspirasi dalam jenayah bersindiket termasuk pelacuran di kalangan Warga China.

“Suspek adalah ejen yang bertindak menyimpan empat kereta mewah model Roll Royce Phantom, Mustang, Audi dan Range Rover milik bersama salah seorang anggota Jabatan Imigresen Malaysia (JIM) Gred KP19 ditahan sebelum ini,” katanya.

Apa yang mengejutkan, hasil semakan rekod dengan PDRM, anggota imigresen Gred KP19 itu juga mempunyai rekod jenayah lampau dalam kes samun dan curi kenderaan.

“Dipercayai beliau adalah ahli sindiket bagi kumpulan mencuri kenderaan dan samun berkumpulan yang diketuai ejen terbabit. Beliau juga dikatakan terbabit sebagai ahli kumpulan kongsi gelap.

“Bagaimana seseorang yang mempunyai rekod jenayah lampau boleh dilantik ke jawatan perkhidmatan awam? Itu menjadi tanda tanda,” ujarnya. 


Menurutnya, hasil kegiatan jenayah dilakukan sebelum menjawat jawatan pegawai imigresen Gred KP19 membuatkan suspek masih meneruskan kegiatan jenayah itu dengan terbabit pula kes penyeludupan migran.

Sementara itu, Pengarah Siasatan SPRM, Datuk Norazlan Mohd Razali mengesahkan seramai 56 individu berjaya di tahan SPRM.

Menurutnya, ia termasuk 34 pegawai imigresen, 12 ejen dan 10 orang awam.

“Seramai 10 orang awam yang ditahan adalah ‘keldai akaun’ yang mana akaun-akaun bank mereka digunakan untuk menyimpan wang rasuah yang dikutip.

“Kita akan mengambil tindakan yang tegas terhadap ejen-ejen pekerja asing ini. SPRM akan bekerjasama dengan Jabatan Imigresen Malaysia (JIM) dan Polis Di Raja Malaysia untuk memastikan tindakan siasatan dijalankan menerusi pelbagai undang-undang yang ada.” – myMetro Online

Kategori