Thursday, March 28, 2024

Creating liberating content

Fosil Ular Berkaki Empat...

LONDON - Sekumpulan saintis antarabangsa buat pertama kalinya berjaya menemui satu fosil ular...

Tarikh Akhir Operasi Cari...

JAKARTA, Indonesia – Walaupun operasi mencari dan menyelamat mangsa pesawat AirAsia QZ8501 dijadualkan...

PAN Mahu Ambil Alih...

KUALA LUMPUR - Parti Amanah Negara (PAN) akan mengambil peranan yang ditinggalkan PAS...

Tiada Pihak Ketiga Hadir...

KUALA LUMPUR - Tiada pihak ketiga berkepentingan hadir ke Mahkamah Tinggi di sini hari...

Kes Budak Dalam Mesin Dobi: Jurujual Dijel 2 Bulan

KUALA KUBU BHARU – Seorang jurujual yang memasukkan anak saudaranya ke dalam mesin basuh dobi layan diri yang kemudian terkunci secara automatik dihukum penjara dua bulan oleh Mahkamah Majistret Kuala Kubu Bharu, di sini, hari ini.

Hakim Mahkamah Sesyen Azmil Muntapha Abas yang bertindak sebagai Majistret menjatuhkan hukuman itu terhadap Muhammad Irwan Abdul Jalil, 27, selepas tertuduh menukar pengakuan kepada bersalah pada sebutan kes hari ini.

Mahkamah kemudian memerintah tertuduh yang juga seorang duda menjalani hukuman penjara itu bermula pada tarikh tangkap 3 Okt lepas, iaitu selepas video detik cemas kejadian itu di sebuah kedai dobi layan diri di Bukit Sentosa, Rawang, tular di Facebook.

Sebelum menjatuhkan hukuman itu Hakim Azmil Muntapha berkata: “Perbuatan kamu memasukkan seorang kanak-kanak ke dalam mesin basuh boleh menyebabkan bahaya dan mengancam keselamatan kanak-kanak itu.

“Sekiranya mesin basuh itu berpusing apa akan jadi kepada kanak-kanak itu kerana peralatan dobi untuk mencuci pakaian bukan untuk gurauan,” katanya.

Beliau turut bertanyakan kepada tertuduh adakah beliau telah meminta maaf kepada kakaknya yang merupakan pengadu dalam kes ini.

“Sudah minta maaf dengan kakak?,” soal hakim itu dengan tertuduh kemudian menjawab dia sudah meminta maaf kepada pengadu.

Tertuduh didakwa memasukkan anak saudara lelakinya yang berusia tiga tahun ke dalam mesin basuh sehingga membahayakan keselamatan mangsa di sebuah kedai dobi di Seksyen BS1, Bandar Bukit Sentosa, Hulu Selangor, pada pukul 12.30 tengah malam, 2 Okt lepas.


Dia didakwa mengikut Seksyen 336 Kanun Keseksaan yang memperuntukkan hukuman penjara maksimum tiga bulan atau denda sehingga RM500 atau kedua-duanya, jika sabit kesalahan.

Terdahulu, Timbalan Pendakwa Raya Khairulazhwa Yusrie Mohamad memohon hukuman setimpal berbentuk pengajaran supaya kejadian seperti itu tidak berulang lagi.

Bagaimanapun, Muhammad Irwan yang tidak diwakili peguam memohon hukuman ringan atas alasan dia menanggung​​​​​​​ ibu dan adik bongsu dengan pendapatan RM1,000 sebulan sebagai jurujual.

Mengikut fakta kes, kakak kepada tertuduh sedang mencuci baju di kedai dobi itu apabila tertuduh memasukkan mangsa yang berusia tiga tahun ke dalam mesin basuh. Bagaimanapun, gurauan itu membawa padah apabila mesin basuh itu terkunci secara automatik.

Kakak tertuduh kemudian meminta pertolongan daripada orang ramai dan kanak-kanak itu berjaya dikeluarkan.

Ekoran kejadian itu kakak tertuduh membuat laporan polis dan tertuduh ditangkap pada pukul 2.50 pagi keesokan harinya. – BERNAMA

Kategori