Thursday, March 28, 2024

Creating liberating content

Keputusan Ujian DNA Morais...

KUALA LUMPUR - Keputusan ujian asid deoksiribonukleik (DNA) ke atas mayat yang ditemui...

Jakarta Tuan Rumah Larian...

KUALA LUMPUR - Sekretariat ASEAN dan Kesatuan Eropah (EU) buat julung kalinya menganjurkan...

Rajin Selfie Sebabkan Masalah...

SEORANG blogger dari United Kingdom menceritakan bahawa selfie sebanyak 50 kali sehari boleh...

Adakah PH Berani Mengaku...

LANGKAH kerajaan Pakatan Harapan memansuhkan cukai barangan dan perkhidmatan (GST) dan mengantikan dengan...

Anak Dirantai Pada Tong Gas: Suami Isteri Didakwa

KUANTAN – Sepasang suami isteri mengaku tidak bersalah di Mahkamah Sesyen di sini hari ini, atas tuduhan menganiaya anak mereka yang berusia 10 tahun dengan merantai lehernya pada tong gas, bulan lepas.

Mohd Farid Fikri Mohamad, 32, yang merupakan anggota tentera dan isterinya Fatimah Muhammad Zain, 37, dengan tenang membuat pengakuan itu di hadapan Hakim Datuk Unaizah Mohd.

Mereka didakwa menganiaya kanak-kanak itu di bawah jagaan mereka sehingga menyebabkan kecederaan fizikal terhadap mangsa di sebuah rumah di Bandar Indera Mahkota di sini antara pukul 1 pagi hingga 9.15 pagi, 5 Oktober lalu.

Bagi kesalahan itu, mereka didakwa mengikut Seksyen 31(1)(a) Akta Kanak-Kanak 2001 yang boleh dihukum di bawah Seksyen 31(1) akta sama yang membawa hukuman denda tidak melebihi RM50,000 atau penjara maksimum 20 tahun atau kedua-duanya, jika sabit kesalahan.

Seksyen itu juga memperuntukkan hukuman tambahan bon berkelakuan baik untuk tempoh dan syarat yang difikirkan sesuai oleh mahkamah serta melakukan khidmat masyarakat tidak melebihi 240 jam.

Mereka juga mengaku tidak bersalah atas tuduhan membiarkan anak itu tanpa membuat persediaan untuk pengawasan dan pemeliharaan yang sepatutnya antara pukul 8 pagi, 31 September hinggga 10.30 malam, 4 Oktober di tempat yang sama.


Mangsa merupakan anak kandung Fatimah hasil perkahwinan terdahulu dengan seorang pencuci kereta di Melaka dan selepas kejadian itu, kanak-kanak itu bersama abangnya tinggal bersama ayah kandung mereka.

Pada prosiding itu, peguam Noor Svetlana Mohd Noor Nordin merayu agar mahkamah mengurangkan jaminan RM8,000 setiap seorang yang diitawarkan Timbalan Pendakwa Raya Shahrul Ekhsan Hassim atas alasan keadaan kewangan anak guamnya tidak begitu baik.

Noor Svetlana juga memaklumkan Mohd Farid Fikri telah berkhidmat sebagai anggota tentera selama 13 tahun dan tidak pernah mempunyai rekod buruk, sehingga seorang pegawainya hadir di mahkamah untuk memberi sokongan moral.

Unaizah kemudian menetapkan jaminaan sebanyak RM6,000 untuk kedua-dua pertuduhan dengan seorang penjamin bagi setiap tertuduh dan menetapkan sebutan semula pada 9 Januari 2018 untuk penyerahan dokumen dan laporan perubatan. – BERNAMA

Kategori