Friday, March 29, 2024

Creating liberating content

Janji PH Untuk Tagih...

BERA - Menteri Kemajuan Luar Bandar dan Wilayah Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob...

Wabak Kepialu Landa Kem...

NEW YORK - Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu Bagi Pelarian Palestin (UNRWA) berkata, terdapat wabak...

Rita Rudaini Dedah No...

PELAKON sensasi, Rita Rudaini mengambil jalan paling berani apabila mendedahkan nombor telefon individu yang sering...

Politeknik Kekal Relevan Terajui...

SANDAKAN - Penggabungan Jabatan Pendidikan Politeknik dan Jabatan Pendidikan Kolej Komuniti pada Mac...

Aliran Air Dari Anak Sungai Di Cerun Dikenalpasti Punca Tanah Runtuh

GEORGE TOWN – Aliran air dari anak sungai yang terdapat di kawasan cerun di Jalan Bukit Kukus, Paya Terubong dekat sini dikenalpasti antara punca insiden tanah runtuh di kawasan itu pada Jumaat, menurut Jabatan Mineral dan Geosains (JMG).

Pengarah JMG Perlis, Kedah dan Pulau Pinang Azhari Ahmad berkata dapatan itu diperoleh berdasarkan pemeriksaan dan pemantauan awal yang dijalankan pihaknya sejak semalam.

“Pasukan JMG yang tiba di lokasi kejadian pagi semalam dan telah buat pemerhatian serta kami kenal pasti beberapa faktor yang menyebabkan berlaku runtuhan di cerun sehingga semua kontena yang terdapat di lereng bukit tersebut menggelongsor bersama tanah runtuh.

“Faktor utama yang menyebabkan berlaku tanah runtuh ialah terdapat aliran dari air sungai berhampiran cerun dan hujan lebat sejak awal pagi hari kejadian menyebabkan berlaku limpahan air sehingga masuk ke kawasan cerun sebelum berlaku runtuhan, ” katanya kepada pemberita di lokasi kejadian, di sini hari ini.

Beliau berkata pihaknya telah mengambil langkah segera dengan mengalihkan aliran air anak sungai itu ke kawasan lain supaya tiada aliran air di cerun dan tanah runtuh yang akan memburukkan lagi keadaan terutama ketika operasi mencari dan menyelamat (SAR).

Azhari berkata pemeriksaan lanjut pukul 7.30 pagi ini mendapati aliran air di kawasan cerun dan tanah runtuh semakin berkurangan, namun pihaknya sentiasa membuat pemantauan dengan bantuan peralatan dari pasukan mencari dan menyelamat Malaysia (SMART) dari masa ke semasa bagi memastikan pasukan penyelamat menjalankan operasi SAR dalam keadaan selamat.

Katanya berdasarkan pemantauan dan pemeriksaan, pihaknya juga mendapati lokasi berlaku runtuhan itu adalah kawasan cekung (lekuk ke dalam) yang mudah mengumpul air dan menyebabkan air tertumpu di cerun.

“Namun kami juga tidak menolak kemungkinan akan berlaku runtuhan susulan di kawasan itu kerana struktur tanah jenis peroi (tidak padat) dan masih terdapat aliran air yang boleh menyebabkan tanah runtuh.

“Kami juga telah menasihatkan pasukan penyelamat agar menghentikan serta merta operasi SAR jika berlaku hujan kerana tanah runtuh susulan boleh berlaku ketika itu dan ia sangat bahaya kepada mereka,” katanya.


Beliau berkata ketika ini pihaknya membantu pasukan penyelamat dalam operasi SAR dan tidak menolak kemungkinan terlibat dalam siasatan lanjut punca sebenar kejadian tanah runtuh itu selepas ini.

“Kami harap cuaca baik dan tiada hujan supaya operasi SAR dapat diteruskan sehingga semua mangsa ditemui dan jika hujan memang akan berlaku aliran air dalam tanah,” katanya.

Kejadian tanah runtuh yang dilapor pada pukul 1.56 tengah hari Jumaat itu sehingga kini menyebabkan empat pekerja asing maut, tiga cedera manakala lima lagi dikhuatiri masih terperangkap dalam runtuhan tanah.

Kejadian selepas hujan lebat di negeri ini sejak petang Khamis hingga tengah hari Jumaat itu melibatkan runtuhan tanah di bawah kawasan kontena dan pondok kongsi di tapak pembinaan Lebuhraya Berkembar Bukit Kukus.

Petang Jumaat dua mayat ditemukan iaitu lelaki Indonesia Samsul Asman, 19, dan lelaki Bangladesh Attrul, 35, manakala mayat Khin Aye Khaing, 33, wanita Myanmar ditemukan pukul 1.30 pagi Sabtu dan mayat keempat Bahtiar, 36, lelaki Indonesia ditemukan pada 11.55 pagi semalam. – BERNAMA

Kategori