Friday, March 29, 2024

Creating liberating content

Editor Majalah Sokong LGBT...

XULHAZ Mannan, seorang editor majalah di Dhaka Bangladesh mati ditetak semalam kerana menyokong...

Anak Syarikat Pos Malaysia...

KUALA LUMPUR - PNSL Bhd memeterai dua memorandum persefahaman untuk membeli dua buah...

QZ8501: Polis Indonesia, Interpol...

SURABAYA: Pihak Polis Republik Indonesia terpaksa bekerjasama dengan Interpol bagi mengesan keluarga pembantu juruterbang...

Audit Kurangkan Risiko Kebakaran...

MIRI – Institut Keselamatan dan Kesihatan Pekerjaan Negara (NIOSH) mencadangkan agar audit keselamatan...

5 Gajah Mati Terperangkap Dalam Kolam Lumpur

TAWAU – Lima daripada sembilan ekor gajah ditemukan mati setelah terperangkap di dalam kolam lumpur berdekatan Kem Pembalakan Berkat Saga iaitu sebuah perusahaan kayu balak di Rinukut pada Sabtu lalu.

Pengarah Jabatan Hidupan Liar Sabah, Augustine Tuuga berkata kesemua gajah itu dipercayai telah terperangkap kira-kira seminggu di dalam kolam lumpur itu sebelum ditemui orang awam.

“Pejabat Hidupan Liar Tawau dan Unit Penyelamat Hidupan Liar telah menjalankan misi menyelamat kumpulan gajah ini, namun setibanya di kawasan itu, lima gajah yang terperangkap telah ditemukan mati.

“Dengan bantuan jentera berat daripada kem pembalakan Berkat Saga, dua ekor gajah dewasa yang masih kuat berjaya dikeluarkan manakala dua ekor lagi terpaksa di-‘eutanasia’ (dimatikan) bagi mengelakkan terus sengsara ekoran terlalu lemah, kekurangan air serta buta,” katanya dalam satu kenyataan di sini, hari ini.

Augustine berkata hasil siasatan rapi dan kajian semula laporan bedah siasat mendapati tiada unsur jenayah dikenal pasti.

“Kemungkinan gajah-gajah tersebut masuk ke dalam kolam lumpur hanya sekadar untuk menyejukkan diri dan mandi…tetapi gajah ini mungkin tersalah jangkaan akan kedalaman dan konsistensi lumpur seperti ‘pasir jerlus’ di kolam itu dan akhirnya gagal keluar,” katanya lagi.


Dalam pada itu, beliau turut menasihatkan agar pihak yang membuat kerja penggalian serupa supaya menimbus kembali atau memagar kawasan berkenaan selepas tamat kerja-kerja di sekitar kawasan tersebut bagi mengelakkan kejadian yang sama berulang terutamanya di kawasan yang menjadi laluan gajah.

“Kolam lumpur yang membabitkan insiden gajah tersebut telah ditimbus dengan tanah dan ditutup sepenuhnya,” katanya. – BERNAMA

  • Lagi berita berkaitan:
  • gajah

TINGGLKAN KOMEN

Sila masukkan komen anda!
Sila masukkan nama anda di sini

Kategori