Friday, March 29, 2024

Creating liberating content

Kes Pijak Pelajar: Warden...

MAHKAMAH Majistret Shah Alam, Selangor, pada Jumaat memerintahkan seorang warden asrama membayar kompaun...

Kastam Rampas 300 Kg...

JOHOR BAHRU - Jabatan Kastam Diraja Malaysia menahan dua lelaki tempatan dan merampas...

Ahli Armada Bersatu Berhimpun...

PUTRAJAYA - Seramai 200 ahli Armada Parti Pribumi Bersatu Malaysia (Bersatu) mengadakan perhimpunan...

Apa Yang Anda Perlu...

TENTUNYA bukan dunia media sosial tanpa 'challenge' ataupun cabaran baharu!Pada Julai 2018, cabaran...

3.6 Juta Penduduk 18 Tahun Ke Atas Hidap Kencing Manis

SERIUS… Sebanyak 3.6 juta penduduk Malaysia berusia 18 tahun ke atas menghidap penyakit kencing manis dan jumlah itu semakin meningkat, kata Timbalan Menteri Kesihatan, Datuk Seri Dr Hilmi Yahaya.

Beliau berkata semakin ramai juga tidak menyedari mereka menghidap penyakit tersebut hingga selepas menjalani ujian saringan yang dilaksanakan menerusi program Komuniti Sihat Perkasa Negara (KOSPEN).

“Jika kita perhatikan, walaupun tidak makan benda manis, ramai antara kita yang cenderung mengambil minuman manis sama ada tin atau botol, yang semuanya tinggi kandungan gula.

“Kita mahu menggalakkan masyarakat agar menukar gaya pemakanan ‘suku suku separuh’ serta mengamalkan gaya hidup sihat seperti berjalan 10,000 langkah sehari, berjoging, mendaki, berbasikal dan sebagainya,” katanya.

Beliau ditemui selepas menghadiri Majlis Ramah Mesra Bersama Anggota Lembaga Pelawat Hospital dan Panel Penasihat Klinik Kesihatan Pahang (Zon Barat) di Dewan Jubli Perak, Majlis Perbandaran Bentong hari ini.


Turut hadir ialah Pengerusi Jawatankuasa Kesihatan, Sumber Manusia dan Tugas-tugas Khas negeri Pahang, Datuk Seri Norol Azali Sulaiman dan Pengarah Kesihatan negeri, Dr. Sha’ari Ngadiman.

Dr. Hilmi turut mengingatkan mereka yang menjual produk makanan tambahan untuk tidak mempromosi kononnya ia boleh mengubati penyakit kronik kerana perkara itu perlu dibuktikan terlebih dahulu menerusi kajian. – BERNAMA

Kategori