Friday, March 29, 2024

Creating liberating content

Polis Rampas 4 Pistol,...

GEORGE TOWN - Polis menahan sepasang suami isteri dan kakak angkat mereka serta...

Laman Web Tawar Teman...

CUBA cakap, barang palsu dan tiruan apa yang tidak ditawarkan di negara China?Malah satu...

Tuntutan Sulu Ditolak Penting...

PETALING JAYA : Kemenangan berganda Malaysia setelah Mahkamah Rayuan The Hague semalam menolak...

“Kereta Saya Kena Clamp,...

SEJAK semalam, tular di laman sosial luahan seorang wanita yang tidak puas hati...

24 Jasa Mahathir 22 Tahun Perintah Malaysia Dulu

SEPANJANG 22 tahun pemerintahan Tun Dr. Mahathir Mohamad sebagai Perdana Menteri keempat sebelum ini, pelbagai pembangunan dikecapi termasuk projek mega.

Antaranya pembinaan Jambatan Pulau Pinang, Menara Kuala Lumpur, Menara Berkembar Petronas, Litar Antarabangsa Sepang, serta Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur.

Berikut merupakan 24 ‘jasa’ utama Mahathir dalam usaha ‘memajukan’ Malaysia di peringkat antarabangsa.

1. Mahathir memperkenalkan konsep penganugerahan konsesi dan projek lebuhraya bertol direka oleh beliau. Juga dikenali sebagai bapa konsesi negara, konsep yang diguna pakai membolehkan syarikat konsesi menaikkan kadar tol setiap 3 tahun. Sekiranya kenaikan tersebut ditangguhkan, kerajaan perlu bayar pampasan kepada syarikat konsesi.

2. Antara produk paling popular dikenakan AP adalah kenderaan import. Mahathir menerusi blognya pada 5 November 2009 pernah menjelaskan bahawa AP kepada kenderaan import adalah caranya untuk lindungi Proton daripada menjerumus ke arah bankrap. Tanpa perlindungan (AP) kita tidak akan ada industri kenderaan. Proton pernah mendominasi 80% pasaran pada suatu masa dahulu disebabkan oleh perlindungan ini.

3. IPP diwujudkan pada 1996 selepas tragedi ‘blackout 1992’. Menurut Raja Petra Kamaruddin, kejadian itu adalah rancangan Mahathir untuk menswastakan pengeluar IPP kepada kroninya, Francis Yeoh. Bekas Ketua Pegawai Eksekutif (CEO) TNB, Tan Sri Ani Arope pernah mendedahkan Unit Perancang Ekonomi (EPU) pentadbiran Mahathir pernah memaksa TNB menyerahkan tanahnya di Terengganu dan Johor kepada pihak ketiga bagi bina loji janakuasa. TNB sebelum itu menghasilkan elektrik pada kadar 8 sen seunit dan membekalkannya dengan harga 17 sen seunit. Selepas kewujudan pembekal IPP, TNB membeli kuasa elektrik dengan kadar 23 sen seunit dan terpaksa menjualnya kembali dengan harga 30 sen seunit.

4. Sepanjang pemerintahan Mahathir, beliau berjaya mengubah Vincent Tan daripada ‘milionaire’ kepada ‘bilionaire’. Mahathir juga ‘menswastakan’ syarikat perjudian Sports Toto kepada hartawan tersebut. Ia dijual secara rahsia tanpa pengumumman bidaan oleh syarikat lain. 70% pegangan kepada B&B Enterprise milik Vincent pada harga RM28 juta dan bakinya dipegang Raleigh Berhad milik Tun Daim Zainuddin.

5. Laporan media tempatan menyebut, seramai 80 keluarga di Pantai Chenang, Langkawi dihalau keluar pada 1980 untuk beri laluan kepada projek pembangunan pelancongan oleh syarikat milik Vincent Tan. Perkara ini didedahkan oleh ahli DAP, Syerleena Abdul Rashid yang menyebut perkara sama turut berlaku di Pulau Redang, Terengganu. Kesemua penduduk kampung itu menetap di atas tanah rizab Melayu dan diarah meninggalkan kediaman demi projek kroni Mahathir.

6. Projek ini didakwa bagi memenuhi minat Mahathir dalam arena equestrian. Beliau juga mengakui sudah mempunyai 40 ekor kuda import terbaik yang ditempatkan di ladang ternakan kuda di Langkawi.

7. Selama lebih 30 tahun, rakyat Malaysia diberitahu insiden berdarah Memali berlaku selepas polis dapat arahan oleh Timbalan Perdana Menteri pada waktu itu Tun Musa Hitam untuk menyerang Kampung Memali. Musa menerusi buku ‘Frankly Speaking by Musa’ mendedahkan Mahathir berada di Malaysia sewaktu tragedi itu berlangsung. “Pada hari insiden, Ketua Polis Negara (KPN) pada waktu itu dan saya bertemu dengan Mahathir di pejabatnya dan KPN memaklumkan kepada beliau mengenai apa yang terjadi sewaktu operasi Memali, yang mengakibatkan kematian empat anggota polis dan 14 orang awam,” kata Musa.

8. Lebih dikenali sebagai ‘Tragedi Pondok Pak Ya’, insiden terburuk pada 1989 itu mengorbankan 27 pelajar perempuan sekolah tersebut. Sejarah hitam di Sekolah Menengah Agama Taufikiah Khairiah Al-Halimiah itu langsung tidak mendapat bantuan kerajaan pusat.

9. Sebelum kewujudan media sosial, pelbagai perkara disorokkan termasuk pengenaan cukai terhadap komoditi bahan bakar. Mahathir berselindung di sebalik subsidi yang diberikan diperoleh daripada cukai petrol dan diesel yang dijual semula kepada rakyat.

10. Majoriti rakan Mahathir dalam Pakatan Harapan kini pernah ditahan di bawah ISA termasuk Lim Kit Siang, Lim Guan Eng, Mat Sabu, Azmin Ali, dan ramai lagi. Ops Lalang pada tahun 1987 memberkas 106 rakyat Malaysia termasuk pemimpin pembangkang. Pada waktu itu, cabang bidang kehakiman, legislatif dan eksekutif diletakkan di bawah arahan Mahathir.

11. Antara syarikat yang mendapat ‘faedah’ termasuk Intrakota, ParkMay, Danaharta dan PKFZ. Terdapat juga skandal besar seperti skandal Bumiputra Malaysia Finance (BMF) dan kerugian besar Bank Negara Malaysia akibat kegagalan dagangan mata wang asing awal 1990-an. Skandal BMF juga menjadi punca kepada kes pembunuhan salah seorang pegawai Bank Bumiputra Malaysia Berhad (BBMB), Jalil Ibrahim, di Hong Kong.

12. Penerima kontrak berkenaan tidak lain adalah Mirzan Mahathir yang memiliki syarikat perkapalan. Syarikat tersebut pada 1998 meminta jaminan kerajaan bernilai RM2 bilion namun Datuk Seri Anwar Ibrahim yang memegang portfolio Menteri Kewangan pada waktu itu cuma meluluskan RM1 bilion sahaja. Mokhzani menerusi syarikatnya Tongkah Holdings juga mendapat kontrak membekalkan peralatan kepada hospital kerajaan. Sementara Mukhriz Mahathir menerusi syarikatnya Opcom Sdn. Bhd. diberikan kontrak membekalkan fiber optik kepada Telekom Malaysia.

13. YTL Power merupakan syarikat yang diberikan kontrak Loji Tenaga Bebas (IPP) oleh Mahathir. IPP itu merupakan antara beban besar pada waktu pentadbiran Mahathir yang hanya menguntungkan pihak konsesi semata-mata. Dua loji YTL siap dibina pada 1994 dan 1995. Tahun 1996 merupakan tahun pertama di mana dua loji beroperasi setahun penuh. Ianya segera disenaraikan di Bursa Malaysia pada awal 1997, membuat keuntungan segera berbilion-bilion ringgit dan antara pelaburnya adalah KWSP sendiri. Pada tahun 1980-an, dividen KWSP sekitar 8% setahun. Namun dua tahun terakhir beliau menjadi Perdana Menteri, dividen KWSP merudum kepada 4.25% pada 2002 dan 4.5% pada 2003.


14. Perkara ini diakui sendiri oleh bekas Menteri Kewangan, Tan Sri Nor Mohamed Yakcob. Kerajaan pada waktu itu terpaksa menyuntik RM125 juta wang tunai kepada East Vision Leisure Group dalam usaha untuk menyelamatkan Country Heights Holdings Berhad (CHHB).

15. Mahathir menswastakan projek tersebut kepada Ekran Berhad yang berkerjasama dengan Tenaga Nasional Berhad (TNB), kerajaan negeri Sarawak, Sarawak Electricity Supply Corporation (Sesco), dan Malaysia Mining Corporation Bhd (MMC) yang membentuk sebuah konsortium digelar Bakun Hydroelectric Corporation. Projek yang dimulakan pada 1994 itu dijangka siap pada 2004 namun dihentikan pada 1997 akibat krisis ekonomi negara. Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) dan Kumpulan Wang Amanah Pencen (KWAP) telah membekalkan pinjaman sebanyak RM5.75 bilion kepada projek

16. Projek ini mula dibina pada tahun 1992 dengan anggaran kos RM1.2 bilion. Banyak pengorbanan yang terpaksa dilakukan pelbagai pihak dalam melaksanakan pembangunan ini. Bagaimanapun akibat kegawatan ekonomi pada 1997, projek yang dijangka siap sepenuhnya pada Mei 2007 terbengkalai. Pemaju juga bertukar tangan tetapi projek itu masih terbengkalai. Kini, kawasan bersebelahan dijadikan Pusat Transformasi Bandar Kuala Lumpur (UTC KL) menempatkan perkhidmatan kerajaan yang beroperasi setiap hari.

17. Sewaktu mengumumkan langkah beliau menswastakan aset-aset kerajaan, Mahathir mendakwa tanpa penswastaan, pelabuhan, stesen janakuasa dan pelbagai lagi kemudahan tidak akan dibangunkan oleh kerajaan. Namun, apa yang membimbangkan adalah penswastaan itu mendapat jaminan kerajaan seperti bantuan kewangan RM1.8 bilion untuk melunaskan hutang syarikat penerbangan negara, Malaysia Airlines. Mahathir juga belanja RM4 bilion membiayai syarikat UEM yang merupakan anak syarikat kepada Renong yang banyak dapat kontrak kerajaan untuk membina lebuh raya.

18. Mantan Timbalan Menteri Tanah dan Pembangunan Koperasi, Datuk Dr Tan Kee Kwong mendakwa Petronas dipaksa beli tanah di mana terletaknya menara berkembar Petronas kini daripada kroni tersebut pada harga berlipat kali ganda. Tanah tersebut dahulunya merupakan tapak Kelab Kuda Selangor dijual kepada Petronas dengan harga tinggi kerana kroni tersebut teristimewa bagi Mahathir, kata Kee Kwong. Petronas dipaksa beli tanah berharga RM214 kaki persegi sungguhpun harga pasaran pada waktu itu cuma RM26 kaki persegi.

19. Kawasan Zon Bebas Pelabuhan Klang (PKFZ) di Selangor seluas 404.7 hektar itu dijual dengan harga RM1.08 juta. Individu yang terlibat adalah bekas Menteri Pengangkutan, Tan Sri Chan Kong Choy yang menghadapi tiga tuduhan menipu bekas Perdana Menteri, Tun Abdullah Ahmad Badawi berkaitan projek itu.

20. Vincent Tan mendapat kuasa monopoli lesen perjudian selepas Mahathir meluluskan lesen menjalankan Sports Toto tanpa secara sembunyi. Peliknya, tanpa sebarang pengumuman bidaan, Vincent merupakan satu-satunya pembida bagi projek berkenaan.

21. Raja Petra Kamaruddin pernah mendedahkan Mahathir enggan menyerahkan dana bernilai RM200 bilion milik UMNO kepada penggantinya, Tun Abdullah Ahmad Badawi dan Datuk Seri Najib Razak. Akibat daripada itu, Najib mencari dana tambahan dari luar negara termasuk mendapatkan RM2.6 bilion daripada kerajaan Arab Saudi bagi kerja-kerja parti untuk Pilihan Raya Umum pada 2013.

22. Hampir kesemua perjanjian konsesi tol ditandatangani ketika zaman Mahathir, seperti Maju Expressway yang dibina oleh Abu Sahid, rakan baik dan kroni Mahathir, dan Lebuhraya Senai-Desaru yang dibina kumpulan Ranhill milik Hamdan Muhamad, pada tahun 2004. Kedua-duanya menandatangani konsesi lebuh raya mereka sebelum Mahathir letak jawatan. Perjanjian pembangunan Lebuhraya Senai-Desaru ditandatangani pada penghujung 1990an. PLUS pula pada asalnya dibina oleh kerajaan melalui Lembaga Lebuhraya Malaysia. Dirancang ketika Tun Hussein Onn menjadi PM pada tahun 1977, ianya mula dibina pada tahun 1980, setahun sebelum Mahathir menjadi PM. Dan kebiasaannya, kesemua perjanjian ini diletakkan di bawah OSA.

23. Setelah Terengganu jatuh ke tangan PAS pada 1999, negeri berkenaan tidak lagi mendapat royalti hasil minyak yang digali Petronas selama tempoh sepenggal. Mahathir mengubah royalti kepada wang ehsan. Berbanding royalti yang ditetapkan nilainya setiap tahun, wang ehsan hanya diberikan atas budi bicara Mahathir sendiri.

24. Mahathir menyalahkan bekas timbalannya, Datuk Seri Anwar Ibrahim atas isu yang timbul pada 1990-an itu. Juga dikenali sebagai ‘Projek M’, Penasihat DAP Lim Kit Siang menakwa Mahathir berselindung di sebalik hujah bahawa pendatang asing boleh menjadi warganegara jika memenuhi syarat-syarat yang ditetapkan. Kata Kit Siang, setelah sekian lama menafikan kewujudan ‘Projek M’, Mahaathir pada 31 Januari 2013 mendakwa Anwar adalah dalang bagi projek berkenaan. – Agensi/Mynewshub.cc/HAA

*Video bawah sekadar sindiran…

Kategori