Friday, March 29, 2024

Creating liberating content

Padah Mahu Cantik, Muka...

ROMANIA – Hasrat seorang peguam wanita untuk kelihatan awet muda dengan suntikan botox tidak...

PRK Semenyih: 53,411 Pengundi...

SEJUMLAH 53,411 pengundi biasa layak menunaikan hak mereka pada pilihan raya kecil (PRK)...

Bukan Mudah Nak Tumbangkan...

KUALA LUMPUR : Sebarang usaha untuk menumbangkan Kerajaan Perpaduan diterajui Perdana Menteri Datuk...

Ratusan Lagi Penerbangan AS...

Amerika Syarikat ,  Delta dan beberapa syarikat penerbangan Amerika Syarikat (AS) lain bertindak...

2 Pemegang Taraf PR Didenda RM120K Lindungi PATI

TELUK INTAN – Dua warganegara Indonesia yang merupakan pemegang taraf penduduk tetap (PR) didenda keseluruhan RM120,000 oleh Mahkamah Khas pendatang asing tanpa izin (PATI) di sini hari ini, kerana kesalahan melindungi 12 PATI.

Dulpai Anamah , 55, mengaku bersalah membenar masuk enam PATI ke premis rumah kedai satu tingkat yang disewanya di Taman Sentosa, Sitiawan pada 1.50 pagi, 13 Sept lalu, manakala rakannya Rasmat Basir, 63 turut didakwa membenarkan masuk enam PATI warga Indonesia ke premis sewanya di rumah kedai yang sama, pada waktu dan tarikh yang sama.

Hakim Norita Mohd Ardani kemudiannya menjatuhkan hukuman denda masing-masing RM60,000 terhadap Dulpai dan Rasmat atau kedua-keduanya dipenjara enam bulan sekira gagal membayar denda itu.

Mengikut fakta kes, kedua-dua tertuduh yang bekerja sebagai kontraktor buruh binaan ditahan dalam ‘Ops Mega’ yang dilakukan sepasukan Pegawai Imigresen di premis rumah kedai itu setelah masing-masing didapati melindungi 12 PATI yang tidak memiliki suatu pas yang sah dan telah menyalahgunakan Pas Lawatan Kerja Sementara.

Pendakwaan dilakukan mengikut Seksyen 56(1)(d) Akta Imigresen 1959/63 (Akta 155) dan boleh dihukum di bawah Seksyen 56(1)(bb) akta sama yang memperuntukkan denda tidak melebihi RM50,000 bagi setiap seorang yang dilindungi atau penjara tidak kurang enam bulan atau tidak lebih lima tahun serta sebatan.

Pendakwaan dikendalikan Pegawai Pendakwa Jabatan Imigresen, Daeng Juremy Daeng Abu Zaaba, manakala kedua-dua tertuduh tidak diwakili peguam.

Sementara itu, ketika prosiding berlangsung, Daeng Juremy dalam hujahnya berkata walaupun kedua-dua tertuduh mengaku bersalah, beliau memohon mahkamah melaksanakan hukuman yang berat kerana mereka secara tidak langsung memberi dorongan kepada PATI untuk terus berada di negara ini tanpa mempedulikan undang-undang negara.


“Tertuduh yang juga seorang berstatus PR harus lebih peka dan memahami undang-undang negara ini tetapi di sini jelas mereka dilihat tidak mengendahkan undang-undang dan peraturan yang ditetapkan kerajaan,” katanya.

Dalam mahkamah yang sama juga, seorang wanita warganegara Kemboja Lina Nhoel, 26, yang telah disenaraihitamkan dari memasuki negara ini dihukum penjara enam bulan setelah didapati bersalah atas dua pertuduhan.

Tertuduh yang bekerja sebagai pembantu rumah telah ditahan dalam Ops Mega di sebuah kediaman di Jalan Ayer Tawar, Manjung pada 1.20 pagi, 13 Sept lalu di bawah Seksyen 6(1)(c) Akta Imigresen 1959/63 (Akta 155) kerana masuk dan berada di Malaysia tanpa memiliki pas yang sah dan Seksyen 36, akta yang sama kerana kembali secara tidak sah selepas disingkir dari negara ini pada 8 Mei 2017. – BERNAMA

Kategori