Thursday, March 28, 2024

Creating liberating content

Polis Buru Lelaki Rosakkan...

NILAI - Polis sedang memburu lelaki yang terlibat dalam satu rakaman video merosakkan...

Warga Emas Maut Dalam...

KUANTAN - Seorang lelaki warga emas maut dalam kebakaran membabitkan sebuah rumah di...

Cadangan Wujudkan MRSM Berbayar...

KUALA LUMPUR - Kementerian Kemajuan Luar Bandar dan Wilayah (KKLW) sedang mengkaji cadangan...

Obama Puji Usaha Malaysia...

VIENTIANE - Presiden Amerika Syarikat, Barack Obama memuji usaha Malaysia membangunkan Pusat Serantau...

Vaksin: Lebih Baik Bayar RM100 Dari RM1,000

PENGAMBILAN vaksin di klinik swasta sudah tentu menimbulkan persoalan mengenai caj yang bakal dikenakan terdapat pesakit atau pelanggan.

Namun, bagi sesetengah golongan dewasa, kadar bayaran untuk pengambilan vaksin bukanlah satu perkara yang membebankan selagi mereka dapat mencegah penyakit berbahaya itu dari terus ‘merosakkan’ kehidupan.

Menerusi taklimat pelancaran program promosi vaksinasi khusus untuk orang dewasa yang pertama di Malaysia mendedahkan pengambilan vaksin bagi kes Influenza atau flu hanya mencecah kurang daripada RM65 hingga RM100.

Naib Presiden Persatuan Penyakit Berjangkit dan Kemoterapi Malaysia (MSIDC), Prof. Madya Dr. Ariza Adnan berkata, kos untuk mendapatkan vaksin bagi kes Influenza adalah berbaloi berbanding kos rawatan yang perlu ditanggung sekiranya seseorang dewasa itu gagal mendapatkan vaksin tersebut.

“Saya mengambil contoh kepada pengambilan vaksin Influenza ini dapat mengurangkan risiko kepada penyakit paru-paru berair, masalah hidung sensitif (sinus), jangkitan telinga, kesan pada hati, otak dan boleh menyebabkan kematian.

Vaksin: Lebih Baik Bayar RM100 Dari RM1,000
Naib Presiden MSIDC, Prof. Madya Dr. Ariza Adnan.

“Melalui pencegahan vaksin ini yang hanya menelan kos RM65 hingga RM100 untuk setahun, anda dapat mengurangkan beban diri sendiri dan keluarga serta kehidupan harian.

“Berbanding anda perlu membelanjakan lebih RM1,000 untuk mengubati penyakit komplikasi akibat Influenza,” katanya.

Jelasnya, ramai orang dewasa tersalah anggap bahawa penyakit cegahan vaksin ini dalah penyakit lain yang tidak berbahaya, contohnya orang sering keliru mengenai flu dan demam selesema.

“Mereka juga sering mengambil ringan tentang risiko dijangkiti penyakit cegahan vaksin dan tidak sedar penyakit ini rumit dan melibatkan kos yang tinggi untuk dirawat,” katanya.

Influenza dan demam selesema adalah dua perkara berlainan walaupun simptom yang ditunjukkan hampir sama seperti demam, batuk dan selesema, ini menyebabkan masyarakat keliru dan mengambil remeh perkara tersebut, sedangkan hakikatnya pesakit boleh kehilangan nyawa jika tidak dirawat dengan segera.

Perkara yang membezakan dua jangkitan tersebut ialah pesakit influenza akan mengalami demam yang lebih tinggi, batuk berkahak, dan menyebabkan komplikasi kepada paru-paru seperti keradangan.


Sementara itu, Presiden Persatuan Perubatan Malaysia, Dr. Ravindran R Naidu berkata, caj yang dikenakan itu tidak membebankan kepada golongan yang berpendapatan pertengahan dan ia adalah berlaloi.

Vaksin: Lebih Baik Bayar RM100 Dari RM1,000
Presiden Persatuan Perubatan Malaysia, Dr. Ravindran R Naidu.

Menurutnya, sesebuah organisasi juga perlu mewajibkan pekerjanya untuk mendapatkan vaksin yang bersesuaian bagi mengurangkan kos sewajarnya.

“Jika 20 orang dalam sebuah organisasi itu menghidapi flu, ia akan berjangkit kepada pekerja lain dan ini membawa kerugian kepada organisasi itu.

“Saya percaya doktor yang dilantik dan dilatih akan memberi kerjasama kepada mana-mana organisasi yang mahukan pekerjanya mengambil vaksin bagi mencegah penyakit sebelum mereka terpaksa mengeluarkan kos untuk merawat pekerja yang sakit,” katanya.

Jelasnya, apabila pekerja sakit sudah tentu syarikat akan menganggung kos perubatan dan ini sekaligus menjejaskan produktiviti sesebuah organisasi itu.

Pengambilan vaksin untuk orang dewasa ini perlu diperluaskan bagi menimbulkan kesedaran dalam usaha mencegah lebih baik daripada merawat.

Tidak semua vaksin perlu diambil setiap tahun seperti vaksin Influenza tetapi ada vaksin yang perlu diambil dalam tempoh 10 tahun seperti Tetanus. – MYNEWSHUB.CC

Kategori