Friday, April 19, 2024

Creating liberating content

90.4 Peratus Populasi Dewasa...

KUALA LUMPUR - Kadar populasi dewasa di Malaysia yang lengkap menerima vaksin Covid-19...

Ahmad Razif Sah Kekal...

KUALA LUMPUR - Menteri Besar Terengganu, Ahmad Razif Abdul Rahman akan terus kekal...

KL Antara 10 Bandar...

PUTRAJAYA - Ketika pihak pembangkang kutuk Malaysia sebagai negara muflis, Kuala Lumpur disenaraikan...

Plaza Tol Batu Tiga...

PARIT BUNTAR - Kementerian Kerja Raya menjangkakan kerja-kerja perobohan struktur binaan Plaza Tol...

China Pemiutang Terbesar Amerika Syarikat

MENURUT perangkaan yang dikeluarkan Jabatan Perbendaharaan Amerika Syarikat (AS), bahagian terbesar hutang Amerika Syarikat (AS), iaitu 68 sen bagi setiap dolar atau nilai keseluruhan berjumlah US$10 trilion, dimiliki oleh pelabur individu, syarikat, negeri, kerajaan tempatan dan kerajaan asing seperti China yang memegang bil perbendaharaan, nota dan bon.

Kerajaan asing memegang kira-kira 46 peratus daripada semua hutang AS yang dipegang oleh orang ramai berjumlah US$4.5 trilion.

Menurut pihak Perbendaharaan, pemegang asing hutang AS terbesar adalah China, yang memiliki lebih daripada US$ 1.24 trilion pada bil, nota, dan bon atau kira-kira 30% daripada lebih daripada US$4 trilion pada bil-bil Perbendaharaan, nota dan bon yang dipegang oleh negara-negara asing yang lain.

Secara keseluruhan, China memiliki kira-kira 10 peratus daripada hutang AS milik awam atau penghutang ketiga terbesar selepas Kumpulan Wang Keselamatan Sosial yang berjumlah hampir US$3 trilion dan pegangan Rizab Persekutuan dalam pelaburan Perbendaharaan bernilai US$2 bilion, dibeli sebagai sebahagian daripada program pelonggaran kuantitatif untuk merangsang ekonomi .

Semasa US$ 1.24 trilion dalam hutang AS sebenarnya kurang sedikit daripada rekod US$1.317 trilion dipegang oleh China pada tahun 2013.

Sementara itu, ahli ekonomi menyatakan penurunan itu adalah disebabkan oleh keputusan China untuk mengurangkan pegangan AS dalam usaha untuk meningkatkan nilai mata wang mereka.


Pegangan China adalah US$1.24 trilion lebih besar daripada jumlah yang dimiliki oleh isi rumah Amerika. rakyat AS memegang kira-kira US$959 bilion sahaja dalam hutang AS, menurut Rizab Persekutuan.

Lain-lain pemegang asing besar hutang AS termasuk Jepun, yang memiliki US$912 bilion; United Kingdom, yang memiliki US$347 bilion; Brazil, US$ 211 bilion; Taiwan, yang memegang US$153 bilion; dan Hong Kong, yang memiliki US$122 bilion.- MYNEWSHUB.CC

 

TINGGLKAN KOMEN

Sila masukkan komen anda!
Sila masukkan nama anda di sini

Kategori