Friday, March 29, 2024

Creating liberating content

Sisa Makanan Ramadan Tanggung...

STATISTIK mutakhir mendedahkan lebih 270 ribu tan makanan yang tidak diusik dibuang setiap...

Tubuh Mahkamah Khas Rasuah...

PUTRAJAYA - Kerajaan akan menubuhkan mahkamah khas rasuah bagi membolehkan kes-kes rasuah dikendalikan...

Majikan, Pekerja Kritik Gaji...

PETALING JAYA - Kementerian Sumber Manusia dikritik kumpulan majikan dan pekerja berhubung kenaikan...

5 Tahun Baju Tidak...

KLUANG - Bukan seminggu atau sebulan sebaliknya lebih lima tahun pakaian lusuh tidak...

Wakil Rakyat Ditegur Gagal Patuhi Etika Bermesyuarat

KUALA LUMPUR – Yang Dipertua Dewan Rakyat Tan Sri Pandikar Amin Mulia hari ini menegur anggota-anggota Parlimen yang kerap tidak mematuhi etika bermesyuarat semasa sesi soal jawab.

Pandikar Amin yang sebelum ini telah beberapa kali mengingatkan wakil rakyat supaya hanya bertanyakan satu soalan tambahan yang ringkas dan padat, akhirnya berang apabila peringatan itu seolah-olah tidak difahami.

“Saya mahu ahli-ahli Yang Berhormat tunjuk kerjasama. Sudah hampir sejam, tapi soalan yang dah dijawab baru dua setengah. Seringkali saya ingatkan jangan tanya soalan tambahan panjang-panjang.

“Menteri yang menjawab juga hanya jawab soalan yang ditanya, jangan libatkan dasar-dasar,” tegasnya.

Teguran itu dibuat semasa giliran Datuk Abdul Rahman Mohamad (BN-Lipis) mengemukakan soalan mengenai sistem peperiksaan online Suruhanjaya Perkhidmatan Awam, tetapi beliau bertanyakan soalan tambahan dengan mukadimah yang terlalu panjang seakan-akan berbahas.

Pandikar Amin kemudian meminta anggota Dewan turut mengambil kira kepentingan pertanyaan-pertanyaan mengenai isu lain yang telah ditetapkan dalam aturan urusan mesyuarat hari berkenaan.


Menurut peraturan mesyuarat, Speaker boleh membenarkan sehingga tiga soalan tambahan, selagi ia berkaitan dengan soalan asal yang dikemukakan.

“Saya boleh beri tiga soalan tambahan kalau saya rasa isu itu mustahak.

Tapi, masih ada juga yang berdiri lagi. Saya tak boleh kawal kalau semua tak beri kerjasama. Tolong ingat, saya serius dalam perkara ini,” kata Pandikar Amin.

Hanya satu setengah jam diperuntukkan bagi sesi soal jawab Dewan Rakyat iaitu bermula pukul 10 pagi hingga 11.30 pagi. – BERNAMA

TINGGLKAN KOMEN

Sila masukkan komen anda!
Sila masukkan nama anda di sini

Kategori