Friday, March 29, 2024

Creating liberating content

Pemandu Teksi Maut Terlibat...

KUALA LUMPUR - Seorang pemandu teksi maut selepas terlibat dalam kemalangan membabitkan tiga...

2 Hari Bagi Sahkan...

LONDON - Kementerian Pengangkutan Malaysia memerlukan masa sehingga dua hari untuk mengesahkan sama...

PUNB Serah Zakat Perniagaan...

KANGAR - Perbadanan Usahawan Nasional Berhad (PUNB) hari ini menyerahkan zakat perniagaan berjumlah...

#ASEAN: Membentuk Solidariti Asean...

KUALA LUMPUR - Menjelang penubuhan Komuniti ASEAN hujung tahun ini, Bahasa Melayu dilihat...

Tiada Kejohanan Faktor Skuad Menembak Gagal

SEPANG – Ketiadaan sebarang kejohanan antarabangsa sepanjang tempoh fasa persediaan menjadi antara faktor penyumbang kepada kegagalan skuad menembak kebangsaan meraih keputusan cemerlang pada Sukan Komanwel 2018 di Gold Coast, Australia, berakhir semalam.

Penembak negara, Jonathan Wong Guanjie berkata pendedahan menyertai pertandingan antarabangsa amat penting untuk membantu menyesuaikan diri dengan mudah dan cepat pada pertandingan sebenar.

Beliau berkata selepas Sukan SEA Kuala Lumpur 2017 (KL2017) berakhir Ogos tahun lalu, tiada sebarang kejohanan antarabangsa disertainya dalam mempersiapkan diri menghadapi Sukan Komanwel 2018.

“Sebelum ini tiada sebarang pertandingan di luar, pertandingan dalam negara juga kurang, cuma semasa latihan kita buat segala persiapan dengan baik. Namun, dari segi merasakan suasana bertanding itu kita tidak dapat, kerana ‘suasana’ berlatih dengan ‘suasana’ semasa pertandingan sangat berbeza.

“Saya rasakan prestasi saya sewaktu latihan agak bagus tetapi di Sukan Komanwel, dengan tekanan serta harapan diletakkan di bahu saya, ia satu keadaan yang sukar buat saya. Dengan ketiadaan pertandingan di luar, ia menjadi satu situasi yang susah untuk saya menyesuaikan diri,” katanya.

Beliau berkata demikian ketika ditemui pemberita selepas tiba di Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA) bersama-sama skuad menembak negara dari Gold Coast, hari ini.

Mengulas mengenai prestasinya di Gold Coast, Jonathan menyifatkan aksi hambar dalam acara 10 meter (m) air pistol sebagai satu episod pahit bagi dirinya, namun berpuas hati apabila berjaya mencipta kejutan mara ke final acara 50m pistol individu lelaki.


“Kalau tengok acara 10m air pistol memang agak mengecewakan tetapi saya sudah cuba untuk memperbaiki dan menebus kegagalan itu dalam acara 50m pistol. Saya berpuas hati kerana 50m bukan acara yang saya sasar ditambah dengan kekurangan latihan sebab fokus utama acara 10m,” katanya.

Atlet kelahiran Melaka itu sekadar menamatkan saingan 10m air pistol di kedudukan kelapan dengan mengumpul 112 mata, sedangkan ketika layak ke pusingan akhir beliau selesa menduduki tempat ketiga daripada 24 penembak.

Pingat emas acara itu dimenangi penembak India Jitu Rai selepas membidik 235.1 mata dan rakan sepasukannya Om Mitharval memenangi gangsa apabila mengumpul 214.3 mata manakala penembak Australia Kerry Bell meraih perak dengan catatan 233.5 mata. – BERNAMA

Kategori