Friday, March 29, 2024

Creating liberating content

Ibu Masuk Kelas Jaga...

SEORANG ibu dari Segamat, Johor, Norizan Marsadi, 39; terpaksa memasuki kelas demi menjaga...

Mengapa Suspek Bunuh Mudah...

DALAM masa lebih kurang 72 jam, dua wanita ditahan pasukan polis negara ini...

3,000 Baju Merah Tawan...

GEORGE TOWN - Ketika puluhan aktivis Bersih 5 berarak lesu buat kecoh di...

Kepercayaan Rakyat Terhadap Duterte...

MANILA - Kepercayaan awam terhadap Presiden Filipina Rodrigo Duterte menurun ke paras paling...

Tarif Air Negeri Sembilan Tak Naik Untuk 2 Tahun

SEREMBAN – Kadar tarif air di Negeri Sembilan tidak akan dinaikkan sekurang-kurangnya bagi tempoh 2 tahun ini, kata Menteri Besar, Datuk Seri Aminuddin Harun.

Perkara itu diputuskan hasil mesyuarat jawatankuasa yang ditubuhkan bagi mengkaji cadangan kenaikan kadar tarif air yang dikemukakan kerajaan pusat serta Suruhanjaya Perkhidmatan Air Negara (SPAN) bulan lalu.

“Buat masa ini tiada kenaikan tarif air termasuk tarif air industri selepas melihat kepada kepentingan rakyat.

“SPAN boleh cadangkan kenaikan tetapi bergantung kepada kerajaan negeri,” katanya kepada pemberita selepas mempengerusikan mesyuarat Exco di sini, hari ini.

Bulan lalu, Menteri Air, Tanah dan Sumber Asli, Dr. Xavier Jayakumar berkata kadar tarif air mungkin akan dinaikkan secara berperingkat tahun ini selaras dengan usaha kerajaan untuk menstruktur semula industri perkhidmatan bekalan air negara.

Katanya, kenaikan tarif sumber asli tersebut perlu dilaksanakan bagi menjaga kepentingan pengguna untuk mendapatkan air berkualiti serta menjamin perkhidmatan industri tersebut.


Sementara itu, berhubung penyerahan memorandum menuntut penyelesaian isu tanah peneroka Kampung Serampang Indah (Ladang Gatco), Jempol, semalam, Aminuddin berkata pihaknya akan mengadakan perjumpaan dengan wakil kumpulan berkenaan Rabu ini di Wisma Negeri.

“Semalam mereka hadir untuk menyerahkan memorandum kepada saya namun mereka enggan menyerahkannya melalui setiausaha sulit dan setiausaha kanan, jadi Rabu ini saya akan berjumpa dengan wakil mereka dan adakan perbincangan,” katanya.

Semalam, sekumpulan 60 orang berhimpun secara aman di hadapan Wisma Negeri sejak 11 pagi bagi menyerahkan memorandum menuntut penyelesaian isu tanah peneroka Ladang Gatco kepada Aminuddin. – BERNAMA

Kategori