Friday, March 29, 2024

Creating liberating content

Anak Terkilan Tak Sempat...

JEMPOL - "Saya sangat terkilan sebab tidak sempat tunaikan permintaan ibu bapa saya...

Scooter 30 Tahun, Kucing...

SEEKOR kucing dari Amerika Syarikat (AS) merangkul takhta sebagai kucing paling tua di...

Rafidah Enggan Sertai Parti...

KUALA LUMPUR - Veteran UMNO, Tan Sri Rafidah Aziz menegaskan bahawa beliau tidak...

Video: Ibu Bapa Cuai,...

GARA-GARA kecuaian sepasang suami isteri, seorang bayi nyaris menemui ajal apabila ditinggalkan di...

Suami Isteri Didakwa Menyebabkan Bayi Termakan Dadah

AYER KEROH – Sepasang suami isteri dihadapkan ke Mahkamah Sesyen di sini, hari ini, atas pertuduhan melakukan penganiayaan menyebabkan bayi perempuan mereka berusia 11 bulan termakan dadah.

Muhammad Hafiz Rasip, 29, dan isteri, Nur Khalimah Fatihah Mohd Affandi, 25, bagaimanapun mengaku tidak bersalah sejurus pertuduhan dibacakan secara berasingan terhadap mereka di hadapan Hakim Norma Ismail.

Mengikut pertuduhan, suami isteri berkenaan masing-masing didakwa menganiayai dari segi fizikal menyebabkan bayi perempuan mereka itu termakan dadah.

Pasangan terbabit didakwa melakukan kesalahan itu di sebuah rumah di Jalan Semabok, kira-kira jam 7.30 malam 11 Julai lalu.

Bagi kesalahan itu, kedua-dua tertuduh didakwa mengikut Seksyen 31(1)(a) Akta Kanak-Kanak 2001 yang memperuntukkan hukuman denda hingga RM50,000 atau penjara maksimum 20 tahun atau kedua-duanya, jika sabit kesalahan.

Sekiranya sabit kesalahan, tertuduh juga boleh ditambah hukuman menyempurnakan bon dengan penjamin untuk berkelakuan baik selama tempoh dan syarat ditetapkan mahkamah, selain menjalani khidmat masyarakat.


Terdahulu, Timbalan Pendakwa Raya, Shazreen Nadia Saaban tidak mencadangkan jaminan ke atas tertuduh dengan mengambil kira risiko pengabaian dan penganiayaan terhadap mangsa.

Bagaimanapun, peguam bela Fariz Aziz yang mewakili tertuduh, merayu jaminan rendah dikenakan dengan alasan anak guamnya bekerja sebagai pembantu warung dan tiada pendapatan tetap.

Mahkamah kemudian membenarkan jaminan sebanyak RM10,000 dengan seorang penjamin bagi setiap tertuduh, dan menetapkan 3 Oktober depan untuk sebutan semula kes. – BH Online

Kategori