Friday, March 29, 2024

Creating liberating content

Siasatan Terperinci Dijalankan Kenal...

Subang Jaya : Biro Siasatan Kemalangan Udara (BSKU) menjalankan siasatan terperinci bagi mengenal...

Mayat Wanita Separuh Bogel...

KUALA SELANGOR - Mayat seorang wanita keadaan separuh bogel ditemukan di tepi Sungai...

Sultan Hassanal Bolkiah Berlepas...

PETALING JAYA - Sultan Brunei, Sultan Hassanal Bolkiah berangkat meninggalkan Malaysia hari ini...

Adi Putra Fail Cerai...

BETUL ke perkhabaran terbaharu mendakwa pelakon Adi Putra sudah memfailkan penceraian terhadap isteri...

SPR Tubuh Sekretariat Khas, Beri Penerangan Proses Pilihan Raya

PUTRAJAYA – Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) akan menubuhkan sekretariat khas yang memberi penerangan kepada rakyat mengenai proses pilihan raya bagi mengubah persepsi negatif terhadap badan bebas itu.

Pengerusinya Datuk Seri Mohd Hashim Abdullah berkata masih ramai pengundi yang tidak memahami sepenuhnya proses pilihan raya sehingga menyebabkan mereka mudah mempercayai fitnah dan tuduhan yang dilemparkan pihak tidak bertanggungjawab terhadap SPR.

Bagi tujuan itu, katanya, bekas warga SPR yang berpengalaman serta memahami undang-undang dan peraturan pilihan raya akan dipanggil semula untuk menyertai sekretariat itu untuk memberi latihan dan menjalankan kempen kesedaran.

“SPR juga akan mendapatkan kerjasama institut-institut latihan dan kemahiran belia dengan mendapatkan satu slot dalam kursus mereka untuk memberi pendedahan tentang kaedah pilihan raya,” katanya selepas majlis perasmian Menara SPR oleh Yang Dipertua Dewan Rakyat Tan Sri Pandikar Amin Mulia, di sini hari ini.

Bangunan 10 tingkat yang dibina dengan kos RM126.7 juta itu mula digunakan SPR pada 14 Feb lepas.

Sejak ditubuhkan pada 1957, SPR telah ditempatkan di lima lokasi sebelum ini iaitu di Bangunan Sultan Abdul Samad, Kuala Lumpur; Bangunan Yayasan Selangor, Kuala Lumpur; Bangunan Tong Ah, Kuala Lumpur; Menara Bank Pembangunan, Kuala Lumpur; dan Kompleks C, di sini.


Mengulas mengenai Pilihan Raya Negeri (PRN) Sarawak yang dijangka diadakan pada April ini, beliau berkata SPR sudah 90 peratus bersedia bagi melaksanakan PRN itu.

Katanya, beliau juga telah bertemu dengan semua pihak yang akan terlibat secara langsung dalam PRN itu termasuk parti politik, pihak berkuasa, petugas media serta 21,000 petugas pilihan raya.

“Saya memaklumkan kepada parti politik supaya mereka memberi kerjasama kepada SPR dan memaklumkan kepada petugas mereka tentang kaedah perjalanan pilihan raya supaya mereka faham,” katanya.

Ditanya sama ada beliau sudah dimaklumkan mengenai tarikh pembubaran Dewan Undangan Negeri (DUN) Sarawak, beliau berkata: “Saya pun tidak tahu, apabila dewan bubar dan Speaker maklumkan kepada kami, maka kami akan masuk untuk jalankan pilhan raya.” – BERNAMA

  • Lagi berita berkaitan:
  • SPR

TINGGLKAN KOMEN

Sila masukkan komen anda!
Sila masukkan nama anda di sini

Kategori