Friday, April 26, 2024

Creating liberating content

PPM Rampas Bubu Udang...

JOHOR BAHRU - Pasukan Polis Marin (PPM) Wilayah Dua merampas 10 bubu udang...

Pahang Benam Kedah 5-0...

KUALA LUMPUR - Pahang membuktikan tiada yang mustahil dalam bola sepak selepas gah...

Suspek Utama Kes Letupan...

KUALA LUMPUR - Sepasang suami isteri disambung reman tujuh hari bagi membantu siasatan...

Nasib Anwar Dalam Kes...

Ketua Pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim bakal mengetahui nasibnya dalam rayuan kes liwat...

SPR Dibenar Jalan Inkuiri Tempatan Di Selangor

PUTRAJAYA – Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) kini boleh melaksanakan inkuiri tempatan bagi cadangan proses persempadanan semula kawasan pilihan raya Parlimen dan Dewan Undangan Negeri (DUN) di Selangor selepas Mahkamah Rayuan mengetepikan keputusan Mahkamah Tinggi yang sebelum ini mengeluarkan perintah penggantungan sementara.

Dalam keputusan majoriti 2-1, Hakim Tan Sri Idrus Harun yang mengetuai panel tiga hakim berkata terdapat merit dalam permohonan SPR untuk mengetepikan perintah penggantungan sementara oleh Mahkamah Tinggi itu.

Keputusan majoriti itu dicapai melalui Idrus dan Datuk Yaacob Md Sam yang menyebelahi SPR manakala Datuk Rhodzariah Bujang mencapai keputusan menentang.

“Kami sehubungan itu membenarkan usul Suruhanjaya Pilihan Raya. Kami bersetuju dengan hujahan Peguam Kanan Persekutuan bahawa kesan perintah penggantungan sementara itu telah menghalang SPR menjalankan fungsinya,” kata Idrus.

Terdahulu, Peguam Kanan Persekutuan Datuk Amarjeet Singh yang mewakili SPR berhujah bahawa SPR ketika melaksanakan tugas dalam merumuskan cadangan (bagi persempadanan semula), ia sebenarnya menjalankan sebahagian fungsinya seperti termaktub dalam Perlembagaan Persekutuan untuk pihak legislatif.

Amarjeet juga berkata fungsi legislatif tidak boleh dicabar di mahkamah, menyebabkan pendengaran inkuiri tempatan bagi 101 pihak lain tidak dapat dijalankan kerana perintah penggantungan itu.

Peguam Datuk S. Ambiga pula berhujah perintah penggantungan yang diputuskan Mahkamah Tinggi itu tidak menjejaskan mana-mana pihak.

Beliau berkata permohonan itu harus ditolak untuk mengekalkan status quo dan hak pihak-pihak berkenaan.

Pada 8 Dis, SPR memfailkan permohonan bagi mengetepikan keputusan


Mahkamah Tinggi yang menggantung proses inkuiri tempatan bagi kawasan pilihan raya Parlimen dan DUN di Selangor sementara menunggu rayuan diputuskan oleh Mahkamah Rayuan.

Dalam permohonan itu, SPR berkata perintah penggantungan itu bertentangan dengan Perlembagaan Persekutuan dan menghalang SPR melaksanakan fungsinya.

SPR berkata perintah itu telah menafikan hak pengundi lain di Selangor dan semua inkuiri tempatan bagi negeri lain yang terlibat dalam pelaksanaan persempadanan semula itu telah selesai kecuali di Selangor.

Pada 7 Dis Mahkamah Tinggi menolak permohonan semakan kehakiman yang difailkan kerajaan Selangor untuk mencabar persempadanan semula kawasan pilihan raya Parlimen dan DUN Selangor oleh SPR.

Bagaimanapun, mahkamah membenarkan permohonan kerajaan negeri untuk menggantung proses inkuiri tempatan bagi kawasan Parlimen dan DUN Selangor sementara menunggu rayuan diputuskan oleh Mahkamah Rayuan. – BERNAMA

  • Lagi berita berkaitan:
  • SPR

Kategori