Friday, March 29, 2024

Creating liberating content

MOA Kemuka 4 Modul...

KUALA LUMPUR - Kementerian Pertanian dan Industri Asas Tani (MOA) telah mengemukakan empat...

Kritik Akta Hasutan 1948:...

Ramai rakyat Malaysia berasa terganggu apabila Naib Presiden Amerika Syarikat, Joe Biden cuba...

Aksi ‘Duyung’ Di Kelantan...

Amboi, aksi seorang gadis yang bergambar seakan-akan ikan duyung di tengah-tengah banjir di...

China Mula Laksana Swab...

BEIJING - Pemerintah China telah mula menggunakan kaedah calitan dubur (anal swab) ke...

Siti Aishah, Doan Thi Huong Diperintah Bela Diri

SHAH ALAM – Seorang warga Indonesia Siti Aishah dan seorang warga Vietnam Doan Thi Huong dipanggil membela diri oleh Mahkamah Tinggi di sini, hari ini atas pertuduhan membunuh abang pemimpin Korea Utara, Kim Chol atau Kim Jong-nam.

Hakim Datuk Azmi Ariffin membuat keputusan selepas mahkamah mendapati pihak pendakwaan berjaya membuktikan kes prima facie di akhir kes pendakwaan.

Di dalam prosiding itu, kedua-dua tertuduh memilih untuk memberikan keterangan secara bersumpah di dalam kandang tertuduh.

Sebaik tamat prosiding selama dua jam 40 minit itu, Aisyah dan Thi Huong tenang ketika jurubahasa memaklumkan mereka berhubung keputusan mahkamah.

Siti Aisyah, 26, dan Thi Huong, 29, didakwa bersama empat lagi yang masih bebas membunuh Kim Chol, 45, di Balai Berlepas Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur 2 (klia2), pada jam 9 pagi, 13 Februari 2017.

Terdahulu, kedua-dua tertuduh tiba di Kompleks Mahkamah Shah Alam kira-kira jam 8.20 pagi dikawal ketat pasukan polis.

Manakala petugas media mula berkumpul di kompleks ini seawal jam 7 pagi.


Seramai 34 saksi pendakwaan sepanjang 39 hari perbicaraan di Mahkamah Tinggi di sini yang bermula sejak 2 Oktober tahun lalu.

Sepanjang perbicaraan, sebanyak 236 bahan bukti dikemukakan kepada mahkamah termasuk pakaian dipakai ketika hari kejadian milik kedua-dua tertuduh dan mangsa serta rakaman sistem kamera litar tertutup (CCTV) ketika kejadian.

Jong-nam, anak sulung bekas pemimpin Korea Utara Kim Jong-il, hidup dalam buangan di China dan Asia Tenggara selepas bergaduh dengan bapanya.

Beliau yang memiliki pasport tertera nama Kim Chol meninggal dunia ketika dalam perjalanan ke Hospital Putrajaya dan dilaporkan berada di Malaysia sejak 6 Februari.

Pembunuhan itu mencetuskan perbalahan diplomatik antara Malaysia dan Korea Utara yang menyaksikan kedua-dua negara melarang warga negara masing-masing meninggalkan Malaysia dan Korea Utara dan mengundurkan duta masing-masing.
BH Online

Kategori