Friday, March 29, 2024

Creating liberating content

NFL Dikritik Kenakan Penalti...

Kansas – Liga Bola Rempuh Kebangsaan (NFL) terpaksa memohon maaf kepada salah seorang...

SPRM Buka 70 Kertas...

KUALA LUMPUR - Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) telah membuka kira-kira 70 kertas...

Faye Kusairi Tahu Siapa...

SETELAH beberapa hari berteka-teki, pelakon Faye Kusairi mendedahkan dia kini sudah mengetahui gerangan...

Najib Tak Lapor Polis...

KUALA LUMPUR - Bekas Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak memberitahu Mahkamah...

Siasatan SPRM Bukan Bertujuan Politik – Shahrir

JOHOR BAHRU – Tindakan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) mendedahkan skandal rasuah dan penyelewangan hartanah di Johor, bukanlah bertujuan politik.

Pengerusi Kelab Penyokong Kerajaan Barisan Nasional (BNBBC), Tan Sri Shahrir Abd Samad berkata ia sebaliknya membawa mesej jelas bahawa segala tindak-tanduk rakyat termasuk kakitangan kerajaan selama ini sebenarnya ‘berada dalam pemerhatian’.

“Ini merupakan mesej. Jangan fikir SPRM tidak memerhati, rakyat biasa tidak memerhati dan pegawai-pegawai dalam organisasi tidak memerhati.

“Jadi, jangan cuba-cuba hendak buat. Bila kena tangkap, tanggunglah sendiri,” kata beliau sebagai mengulas siasatan kes itu di sini, hari ini.

Beliau sebelum itu melancarkan Projek Pendidikan Bersepadu Yayasan Bandaraya Johor Bahru Sesi 2017 di Perpustakaan Sultan Ismail, Majlis Bandaraya Johor Bahru.

Shahrir berkata beliau percaya isu itu akan diputarbelitkan oleh pembangkang menjelang pilihan raya umum namun beliau yakin sokongan rakyat kepada kerajaan negeri pada asasnya tidak terjejas.

“Saya tidak fikir terjejas (sokongan) kerana apa yang mustahak, tindakan itu bukan bertujuan politik. Sama seperti orang cakap mengenai Felda baru-baru ini yang mana bekas pengarah besar dan timbalan pengarah besarnya telah pun didakwa pecah amanah dan bersubahat.


“Dalam kes ini, penyiasatan dan tindakan itu sebenarnya telah bermula dalam Felda sendiri kerana sebagai agensi yang sudah lama ditubuhkan, ia mempunyai urus tadbir.

“Kemudian, diadakan pula siasatan oleh pihak syarikat akauntan, syarikat perundangan yang dilantik dan hasil penyiasatan dalaman itu dibentang kepada Ketua Audit Negara sebelum SPRM membuat tindakan susulan,” katanya.

Pada 24 Februari lepas, enam individu termasuk anak dan pegawai khas kepada pegawai kerajaan negeri ditahan oleh SPRM kerana skandal rasuah dan penyelewengan hartanah di negeri ini.

SPRM juga membekukan 45 akaun bank bernilai RM15.5 juta dan merampas 21 kereta mewah, lima motosikal berkuasa tinggi, wang tunai RM500,000 termasuk mata wang asing serta dokumen untuk membantu siasatan. – BERNAMA

  • Lagi berita berkaitan:
  • SPRM

Kategori