Friday, March 29, 2024

Creating liberating content

Keluarga Tambi Jie ‘Lengkap’...

Mengenang tragedi MH 17 pasti timbul perasaan sayu dan menyayat hati dalam hati...

Kerajaan Tidak Cadang Tubuh...

KUALA LUMPUR - Kerajaan tidak bercadang untuk menubuhkan pusat pendaftaran pelarian kerana bimbang...

Polis Buru Lelaki Lakukan...

MELAKA - Polis sedang mengesan seorang lelaki yang melakukan penipuan dengan mendakwa telah...

Jangan Main Layang-Layang Di...

KUALA LUMPUR - Orang ramai sekali lagi dinasihatkan Tenaga Nasional Berhad (TNB) agar...

Sekolah, PPD Selsesaikan Kes Guru Cekik, Pijak Pelajar – Mahdzir

KUALA NERANG – Kementerian Pendidikan meminta pihak sekolah dan Pejabat Pendidikan Daerah (PPD) Kuala Muda menyelesaikan kes guru mencekik dan memijak seorang pelajar sebuah sekolah di Tikam Batu, Sungai Petani, secara harmoni.

Menterinya Datuk Seri Mahdzir Khalid berkata kementerian mahu pihak sekolah menyelesaikan dan membuat keputusan mengenai perkara itu dan laporannya perlu diserahkan kepada kementerian untuk tindakan lanjut.

Beliau berkata kementerian tidak mengabaikan kes tersebut sebaliknya mahu perkara itu diselesaikan di peringkat sekolah dan PPD memandangkan kementerian mempunyai pelbagai tugas yang lebih besar dan mencabar untuk dilakukan.

“Kita mahu guru besar sekolah itu menjadi perantara bagi guru terbabit dan ibu bapa pelajar mencari jalan penyelesaian kes tersebut secara harmoni. Itu yang terbaik,” katanya pada Majlis Penyerahan Telaga Tiub di Sekolah Menengah Agama (SMA) As-Sidiqiah, Padang Kerasak, di sini hari ini.

Dalam kejadian kira-kira pukul 7.30 pagi Rabu lepas, seorang pelajar lelaki tahun enam sebuah sekolah di Tikam Batu mendakwa dicekik, dipijak kaki dan ditampar oleh seorang guru selepas menegur pelajar itu yang dikatakan telah mengubahsuai pemegang basikal.

Sementara itu, Mahdzir yang juga anggota Parlimen Padang Terap berkata telaga tiub yang boleh mengeluarkan air bawah tanah sebanyak 2,000 gelen bagi setiap jam dapat digunakan kira-kira 600 pelajar SMA As-Sidiqiah.

Beliau berkata telaga tiub yang diuruskan oleh Jabatan Mineral dan Geosains (JMG) bernilai RM85,000 itu dapat membantu mengatasi masalah tekanan air rendah di sesetengah kawasan pedalaman.


Katanya beliau meminta agar JMG membina tiga lagi telaga tiub dalam Parlimen Padang Terap iaitu di Kampung Pong Selatan, Kampung Sungai Long dan Bukit Tembaga yang menghadapi masalah air sebelum ini.

“Kajian JMG mendapati air bawah tanah di kawasan ini merupakan yang terbanyak di negara ini dan boleh menghasilkan 264,000 gelen dalam tempoh satu hari,” katanya.

Mahdzir berkata pihaknya meminta pihak JMG mencari tapak yang sesuai sebelum proses pembinaan telaga tiub dapat dilakukan dalam tempoh terdekat.

Mengenai proses baik pulih bangunan SMA As-Sidiqiah yang terbakar 14 Feb lepas, Mahdzir berkata pihak Jabatan Kerja Raya (JKR) telah berbincang dengan pihak sekolah dari segi reka bentuk mengikut spesifikasi yang ditetapkan.

“Dalam masa terdekat kerja-kerja pembinaan bagunan yang menempatkan asrama dan surau sekolah itu akan dilaksanakan,” katanya. – BERNAMA

TINGGLKAN KOMEN

Sila masukkan komen anda!
Sila masukkan nama anda di sini

Kategori