Friday, March 29, 2024

Creating liberating content

Isteri Bekas Atase Kedutaan...

SEPANG - Isteri bekas Penasihat Pertahanan di Kedutaan Turki di Malaysia dihukum denda...

Gagal Dua Perkahwinan, Rita...

PENGALAMAN pernah melalui dua kegagalan dalam perkahwinannya membuatkan pelakon jelita Rita Rudaini berasa...

APMM Tahan 7 Nelayan...

KEMAMAN - Agensi Penguatkuasaan Maritim Malaysia (APMM) menahan tujuh nelayan asing warga Vietnam...

Arul Tak Sabar Mahu...

KUALA LUMPUR - Bekas ketua pegawai eksekutif 1MDB, Arul Kanda Kandasamy yang dituduh...

Sejuta Cacing Malaysia Gembira Kerja Buat Baja Di Singapura

SINGAPURA – Sebuah resort di Pulau Sentosa di sini, Siloso Beach Resort berjaya mewujudkan dua sistem elektronik bagi membantu lebih sejuta cacing tanah diimport dari Malaysia bekerja dengan ‘gembira’ sambil membuat baja organik di pusat percutian itu.

Sistem dimajukan pusat pengajian tempatan, Ngee Ann Polytechnic di Clementi dekat sini, berhasil meningkatkan produktiviti apabila cacing itu mampu makan 700 kilogram sampah sebulan daripada buah-buahan dan sayur-sayuran dibuang pelanggan resort tersebut.

Pengurus tanggung jawab sosial korporat Siloso, Karl Fischer memberitahu stesen tempatan Channel NewsAsia, satu sistem diprogram bagi mengukur paras kelembapan tanah yang jika kering, air secara automatik akan disembur bagi melembapkan kandungan tanah.

Manakala satu lagi sistem menyukat tahap alkali atau pH pada tanah dan jika kadar asid amat tinggi, ia akan hantar amaran menerusi SMS pada telefon untuk petugas resort segera meneutralkan keadaan dengan mencampurkan cengkerang telur digaul di tanah.


“Setiap dulang dipasang dengan alat pengesan di tiga tempat berbeza dan petugas akan buat bacaan purata bagi mengenal pasti kadar kesuburan tanah seterusnya projek yang sudah bermula sejak tiga tahun lalu mampu jadi cacing lebih selesa,” kata Fischer.

Beliau menambah sejak penggunaan cacing tersebut, resort itu mampu menjimatkan penggunaan baja untuk kegunaan di kebun sayur pusat peranginan berkenaan dan secara tidak langsung mengitar semula buangan makanan secara lebih cekap. – Agensi

Penggunaan cacing tanah Malaysia berjaya menghasilkan baja organik yang seterusnya digunakan untuk menyuburkan tanaman sayur-sayuran di resort Singapura.

TINGGLKAN KOMEN

Sila masukkan komen anda!
Sila masukkan nama anda di sini

Kategori