Friday, March 29, 2024

Creating liberating content

Keputusan Tidak Letak Calon...

JOHOR BAHRU – Keputusan UMNO tidak meletakkan calon pada Pilihan Raya Kecil (PRK)...

Lelaki Maut Dipijak Gajah...

MERSING - Seorang lelaki maut dipercayai akibat diserang dan dipijak gajah di Mersing,...

Bahasa Melayu Jambatan Satukan...

PUTRAJAYA - Bahasa Melayu harus difahami oleh setiap rakyat di negara ini sebagai...

Pengasuh Kanak-Kanak Di Rumah...

KUALA LUMPUR - Pengasuh atau suri rumah yang menerima upah menjaga antara empat...

Sebutan Kes Rasuah Lim Guan Eng, Phang Li Koon 30 Sept

KUALA LUMPUR – Kes rasuah Ketua Menteri Pulau Pinang Lim Guan Eng dan ahli perniagaan Phang Li Koon berhubung pembelian banglo di bawah nilai pasaran, akan disebut di Mahkamah Tinggi Pulau Pinang pada 30 September ini.

Timbalan Ketua Bahagian Pendakwaan II, Jabatan Peguam Negara, Mohd Dusuki Mokhtar ketika dihubungi berkata kes itu sepatutnya ditetapkan untuk pengurusan kes pada 22 September ini tetapi tarikh itu dilapangkan dan ditetapkan pada 30 September.

Ini kerana Phang telah melantik peguam baharu iaitu Hisyam Teh Poh Teik bagi menggantikan peguam terdahulu Datuk K.Kumaraendran dan kes itu akan disebut di hadapan Hakim baharu iaitu Datuk Hadhariah Syed Ismail.

Sebelum ini, kes itu didengar di hadapan Pesuruhjaya Kehakiman, Datuk Azmi Ariffin.

Ketika dihubungi hari ini, Hisyam memberitahu bahawa Phang melantik beliau dan Datuk V. Sithambaram sebagai peguam baharu untuk mewakilinya, dan beliau telah menulis kepada mahkamah meminta supaya menjadualkan semula tarikh 22 September itu.

Pada 30 Jun lepas, Lim mengaku tidak bersalah di Mahkamah Tinggi Pulau Pinang terhadap pertuduhan rasuah berhubung penukaran status tanah daripada zon pertanian kepada zon perumahan serta pembelian lot tanah dan banglo di bawah nilai pasaran.

Bagi pertuduhan pertama, Lim didakwa sebagai penjawat awam iaitu Ketua Menteri Kerajaan Negeri Pulau Pinang telah menggunakan kedudukannya untuk suapan bagi dirinya dan isterinya, Betty Chew Gek Cheng, dengan meluluskan Permohonan Perlingkungan Semula daripada Zon Pertanian kepada Zon Perumahan Awam di Daerah Barat Daya Pulau Pinang kepada syarikat Magnificient Emblem Sdn. Bhd.

Lim, 56, didakwa melakukan kesalahan itu ketika mempengerusikan Mesyuarat Jawatankuasa Perancang Negeri Pulau Pinang di Bilik Gerakan, Tingkat 28, Bangunan Komtar, George Town di sini pada 18 Julai 2014.


Beliau didakwa mengikut Seksyen 23 Akta Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) 2009, yang membawa hukuman penjara maksimum 20 tahun dan denda tidak kurang lima kali ganda jumlah atau nilai suapan atau RM10,000, atau mengikut mana-mana yang lebih tinggi, jika sabit kesalahan.

Bagi pertuduhan kedua, Lim didakwa sebagai penjawat awam iaitu Ketua Menteri Kerajaan Negeri Pulau Pinang telah mendapatkan untuk dirinya suatu barang berharga dengan suatu balasan yang diketahui tidak mencukupi, iaitu lot tanah dan sebuah rumah yang terletak di alamat No 25, Jalan Pinhorn, George Town di sini daripada Phang dengan harga RM2.8 juta.

Nilaian semasa hartanah itu adalah sebanyak RM4.27 juta dengan Lim mengetahui bahawa Phang mempunyai hubungan dengan tugas-tugas rasminya.

Lim didakwa melakukan kesalahan itu di No 25 Jalan Pinhorn, George Town di sini pada 28 Julai 2015 mengikut Seksyen 165 Kanun Keseksaan yang membawa hukuman penjara sehingga dua tahun atau dengan denda atau kedua-duanya, jika sabit kesalahan.

Bekas pemilik banglo itu, Phang turut mengaku tidak bersalah terhadap pertuduhan bersubahat bagi mendapatkan untuk diri Lim lot tanah dan rumah itu di tempat dan tarikh sama.

Phang, 44, didakwa mengikut Seksyen 109 Kanun Keseksaan dan dibaca bersama Seksyen 165 kanun sama yang membawa hukuman penjara sehingga dua tahun atau denda atau kedua-duanya, jika sabit kesalahan. – BERNAMA

TINGGLKAN KOMEN

Sila masukkan komen anda!
Sila masukkan nama anda di sini

Kategori