Friday, March 29, 2024

Creating liberating content

Gurauan PM Mengenai Wajah...

MESKIPUN sibuk dengan jadual padat, Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak sempat lagi...

Video Santai: Bapa ‘Tangkap’...

TERASA pelik dengan tabiat anaknya yang sering kali mengambil masa agak lama ketika...

Kes Penipuan Komersial Libatkan...

KUALA LUMPUR - Kes penipuan jenayah komersial yang diterima Polis Diraja Malaysia tahun...

3 Vaksin COVID-19 Dilulus...

PUTRAJAYA - Kementerian Kesihatan (KKM) meluluskan pendaftaran secara bersyarat tiga vaksin COVID-19 untuk...

Rasuah: Lelaki Dijatuhi Hukuman Penjara 7 Hari & Denda RM10,000

KUCHING – Seorang lelaki dijatuhi hukuman penjara tujuh hari dan denda RM10,000 atau sebulan penjara oleh Mahkamah Sesyen Khas Rasuah di sini hari ini kerana memberi rasuah kepada seroang pegawai penguatkuasa, tahun lepas.

Hakim Nixon Kennedy Kumbong menjatuhkan hukuman itu ke atas Lai Mo Jen, 41, selepas dia mengaku bersalah memberi rasuah RM1,500 tunai kepada Penolong Pegawai Penguatkuasa Muhammad Fitri Anuar Zainal Abidin, sebagai imbuhan untuk tidak mengambil tindakan ke atasnya kerana melakukan satu kesalahan di bawah Seksyen 18 Akta Penapisan Filem 2002.

Lai didakwa melakukan kesalahan itu di New Vision Disc Centre, King’s Centre Jalan Simpang Tiga, di sini pada 28 Nov tahun lepas, di bawah Seksyen 17(b) Akta Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) 2009 yang boleh dihukum di bawah Seksyen 24 akta yang sama.

Sementara dalam satu kes lain, seorang anggota Jabatan Sukarelawan Malaysia (RELA) Abdul Malek Othman didakwa di hadapan hakim yang sama kerana membuat tuntutan palsu dengan niat memperdaya majikannya.

Tuntutan itu palsu adalah untuk “Bayaran Elaun Petugas Pelapor Peti Undi April 2012” and “Pengakuan Kehadiran Anggota RELA” untuk anggota RELA, yang bertugas sebagai “Pelapor Undi di Asajaya untuk Bulan April” berjumlah RM14,848 berserta baucar yang mengandungi butiran palsu bahawa 70 anggota RELA hadir.

Padahal, terdapat 58 anggota RELA yang tidak bertugas dalam acara itu.


Abdul Malek mengaku tidak bersalah terhadap dakwaan itu dan mahkamah menetapkan 4 April ini untuk sebutan kes dan empat hari untuk perbicaraan bermula 11 April.

Dia didakwa melakukan kesalahan di bawah Seksyen 18 Akta SPRM 2009 itu, di Ibu pejabat RELA Sarawak, No 176, Lot 28, Blok 10 KCD, Jalan Rock, di sini pada 4 Julai, 2012.

Pendakwaan dikendalikan oleh Timbalan Pendakwa Raya daripada SPRM, Law Chin How. – BERNAMA

TINGGLKAN KOMEN

Sila masukkan komen anda!
Sila masukkan nama anda di sini

Kategori