Friday, March 29, 2024

Creating liberating content

Wanita OKU Tak Boleh...

DASAR pentingkan diri sendiri. Seorang wanita Orang Kelainan Upaya (OKU) mendapat susah apabila...

Mengelilingi Dunia Dengan Hanya...

KUALA TERENGGANU - Kesukaran mendengar dan bertutur untuk berkomunikasi tidak menghalang warga emas...

Bangladesh Tutup Akses Internet

DHAKA – Pihak berkuasa Bangladesh menutup akses internet untuk telefon bimbit dan peralatan...

Diperli Rakan Artis &...

TIDAK terkesan dengan kecaman dan ejekan selebriti dan masyarakat, aktres baharu Afifah Nasir...

PTPTN: Kem.Pendidikan Tiada Hasrat Guna Agensi Pengutip Hutang

KUALA LUMPUR – Kementerian Pendidikan tidak berhasrat untuk menggunakan khidmat agensi pengutip hutang bagi mengutip balik pinjaman yang belum dijelaskan daripada 170,000 peminjam tegar Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi Nasional (PTPTN).

Timbalan Menteri Pendidikan P Kamalanathan berkata, ini kerana kaedah dan pendekatan yang digunakan agensi itu dalam mengutip hutang adalah kurang mesra pelanggan.

“Kaedah dan pendekatan kutipan yang digunakan mereka adalah kurang mesra pelanggan yang mana akan menjejaskan reputasi Kementerian Pendidikan,” katanya menjawab soalan Senator Datuk Mohd Suhaimi Abdullah dalam sesi soal jawab persidangan Dewan Negara, di sini, Isnin.

Mohd Suhaimi ingin tahu sama ada kementerian akan mengambil khidmat syarikat atau agensi pengutip hutang untuk mengutip sejumlah wang daripada peminjam PTPT Nyang masih enggan membayar semula wang pinjaman berkenaan.

Kamalanathan berkata, sebanyak 134,000 peminjam PTPTN dengan pinjaman berjumlah RM2.4 bilion telah disenarai hitam oleh Jabatan Imigresen sehingga 30 Okt lepas.


“Daripada jumlah itu, seramai 48,430 peminjam telah membuat bayaran balik dengan jumlah sebanyak RM244.5 juta manakala lebih 170,000 peminjam pula dikenakan tindakan saman,” katanya.

Kamalanathan berkata, sejak kementerian mengumumkan untuk menyenaraikan peminjam tegar di bawah Sistem Maklumat Rujukan Kredit Pusat mulai Januari 2015, jumlah bayaran balik pinjaman dilihat semakin meningkat.

Ekoran daripada pengumuman itu, sebanyak RM74.85 juta berjaya dikutip untuk tempoh 1 hingga 30 November lepas, berbanding hanya RM58.11 juta dari 1 hingga 30 Oktober lepas, katanya. – BERNAMA

TINGGLKAN KOMEN

Sila masukkan komen anda!
Sila masukkan nama anda di sini

Kategori