Friday, March 29, 2024

Creating liberating content

Sedihnya.. Dihalau Ibu Dari...

KASIHAN.. empat kanak-kanak perempuan berusia 2 hingga 7 tahun dilaporkan ditemui berlegar tanpa...

Ustaz Cabul Murid Sambung...

KAJANG - Reman terhadap seorang guru agama yang ditahan bagi membantu siasatan berhubung...

Pemegang PLKS Tidak Dibenarkan...

Kuala Lumpur: Pemegang Pas Lawatan Kerja Sementara (PLKS) tidak boleh berkahwin dengan rakyat...

RM4.09 Juta Untuk Sekolah,...

SANDAKAN - Kerajaan Negeri Sabah memperuntukkan sebanyak RM4.09 juta untuk Sekolah dan Badan...

PPR Kota Marudu: Rakyat Nikmati Kediaman Selesa

KOTA MARUDU – Program Perumahan Rakyat (PPR) Kerongkom Jaya di sini, bakal menjadi pencetus perubahan dalam memberi peluang kepada rakyat berpendapatan rendah di daerah ini untuk menikmati kediaman lebih selamat dan selesa.

PPR setinggi lima tingkat menempatkan sebanyak 420 unit rumah itu mula dibina pada Disember 2014 dan siap sepenuhnya Januari tahun ini, manakala penyerahan untuk disewakan kepada penduduk yang layak akan dilakukan dalam tempoh terdekat.

Pegawai Daerah Kota Marudu Arnold Joibi berkata pihaknya menerima sebanyak 1,370 borang permohonan daripada penduduk setempat, dan ini sekali gus membuktikan permintaan tinggi terhadap projek perumahan seumpama itu di daerah tersebut.

“Permohonan telah dibuka pada awal tahun ini sebelum ditutup pada 28 Feb lepas. Proses pemilihan sedang dijalankan berdasarkan kriteria ditetapkan bagi memastikan hanya penduduk yang selayaknya menyewa unit rumah itu,” katanya kepada Bernama, baru-baru ini.

PPR Kerongkom Jaya yang terletak berhampiran pekan Kota Marudu itu turut dilengkapi dengan pelbagai kemudahan termasuk surau, tadika, dewan serbaguna, taman permainan kanak-kanak dan kedai bagi memastikan suasana kediaman lebih kondusif untuk para penghuninya kelak.

Setiap unit rumah di PPR itu berkeluasan kira-kira 700 kaki persegi dengan terdapat tiga bilik, dua tandas, ruang tamu dan dapur, selain turut menyediakan sebanyak empat unit rumah yang dikhaskan untuk golongan orang kurang upaya (OKU).

Arnold berkata projek pembinaan PPR di kawasan luar bandar seperti di Kota Marudu perlu diperbanyakkan lagi pada masa depan bagi memberi peluang kepada lebih ramai penduduk berpendapatan rendah menikmati tempat tinggal selesa dilengkapi pelbagai kemudahan asas dengan kadar sewa berpatutan.


“Membina projek PPR di luar bandar adalah satu pendekatan terbaik kerajaan kerana sekurang-kurangnya ia dapat membantu golongan berpendapatan rendah untuk tinggal di kawasan kediaman lebih selesa berdasarkan kemampuan kewangan mereka,” katanya.

Dalam perkembangan berkaitan, Arnold berkata, Kota Marudu, terletak kira-kira 131 kilometer di utara Sabah itu, turut mengalami transformasi jelas dalam aspek pembangunan perumahan komersil apabila terdapat banyak kawasan baharu dibuka bagi membangunkan perumahan berkenaan.

Beliau berkata perkembangan positif itu sedikit sebanyak telah mengangkat status Kota Marudu sebagai sebuah pekan membangun sekali gus menarik perhatian dan meningkatkan keyakinan para pelabur untuk melabur di kawasan itu.

“Ini menunjukkan Kota Marudu mempunyai masa depan cerah untuk lebih pesat membangun di masa akan datang,” katanya. – BERNAMA

Kategori