Friday, March 29, 2024

Creating liberating content

Tiket Tambang Ulang Alik...

SINGAPURA - Tiket tambang perjalanan secara ulang alik dari Kuala Lumpur ke Singapura...

Beri Ruang Pimpin Kerajaan...

KUALA LUMPUR - Presiden PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim berkata Tun Dr Mahathir...

PM Melancarkan Digital Langkawi...

LANGKAWI - Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak hari ini melancarkan Digital...

Percepat Projek Jambatan Menumbok...

KOTA KINABALU - Kerajaan Persekutuan dan kerajaan negeri diharap dapat mempercepat pelaksanaan pembinaan...

Politeknik PD Pertama Meterai MoU Dengan AADK

PORT DICKSON – Politeknik Port Dickson menjadi politeknik pertama di negara ini memeterai Memorandum Persefahaman (MoU) dengan Agensi Anti Dadah Kebangsaan (AADK).

Ketua Pengarah AADK Negeri Sembilan Ismail Ahmad Khairi berkata ia adalah satu langkah proaktif yang diambil oleh Politeknik Port Dickson dalam usaha membanteras masalah dadah.

“Dadah masih lagi musuh nombor satu negara, ia perlu dibanteras habis-habisan kerana ia kini melibatkan masalah keselamatan negara,” katanya pada majlis tandatangan MoU antara Politeknik Port Dickson dengan AADK dan Balai Cerap Telok Kemang di sini, hari ini.

Pada majlis itu, Politeknik Port Dickson diwakili oleh Pengarahnya Mohd Kharir Mohd Ibrahim, Ismail bagi pihak AADK Negeri Sembilan manakala Balai Cerap Telok Kemang diwakili pengurusnya, Ahmad Zaki Hamzah.

Kerjasama antara Politeknik Port Dickson dengan AADK adalah perkongsian maklumat dan data mengenai dadah bagi tujuan pengajaran dan pembelajaran juga penyelidikan mengenai dadah.

Persefahaman dengan Balai Cerap Telok Kemang pula bertujuan meningkatkan kemahiran dan pengetahuan ilmu astronomi dalam kalangan pelajar politeknik.


Ismail berkata statistik mendapati kebanyakan yang terlibat dengan masalah dadah adalah golongan remaja berumur antara 18 hingga 20 tahun, bagaimanapun kini, ramai pelajar sudah mula terlibat dengan dadah.

“Ramai dalam kalangan pelajar terlibat terutama dadah yang merangsang otak. Mereka mengambil dadah ini supaya tidak tidur untuk mengulangkaji pelajaran. Ini satu langkah yang tidak baik,” katanya.

Sementara itu, Ahmad Zaki berkata Balai Cerap Telok Kemang akan menghantar wakilnya untuk merakamkan peristiwa berlakunya hari tanpa bayang iaitu matahari berada tepat di atas garisan Khatulistiwa di satu kawasan di Pontianak (Kalimantan), Indonesia pada 21 Mac ini.

Katanya ini adalah fenomena Ekuinoks yang mana ia berlaku apabila matahari melintasi garisan Khatulistiwa dan ketika matahari tegak di langit, orang ramai tidak dapat melihat bayang-bayang mereka seperti kebiasaan. – BERNAMA

Kategori