Thursday, March 28, 2024

Creating liberating content

Meditasi Kubur Bantu Atasi...

LUPAKAN kaunseling perkahwinan. Ini ada kaedah baru yang diamalkan di China, untuk mengatasi...

6 Pekerja Migran Myanmar...

BANGKOK – Enam pekerja migran warga Myanmar terkorban manakala 17 orang lagi cedera...

Parti Amanah Mahu Kerajaan...

KUALA LUMPUR - Jawatankuasa Kira-Kira Kewangan Negeri Kelantan (PAC) perlu segera membuat siasatan...

Tahan Kesakitan Tangan Tersepit...

PULAU PINANG - Seorang lelaki warga Myanmar terpaksa menahan kesakitan selepas tangan kirinya...

Polis Sabah Siasat Insiden Penculikan Palsu Di Keningau

KOTA KINABALU – Polis Sabah menyiasat laporan insiden penculikan palsu yang membabitkan pelajar sekolah di negeri ini seperti yang disebarkan melalui medium sosial termasuk aplikasi WhatsApp.

Difahamkan penyebaran khabar angin melalui aplikasi WhatsApp di Keningau itu bermula sejak 18 okt yang mendakwa empat pelajar sekolah menengah dan tiga murid sekolah rendah diculik oleh sekumpulan individu, sebelum dibebaskan tanpa syarat.

Selain itu, sekeping foto yang menunjukkan lapan pelajar wanita berpakaian seragam sekolah sedang berdiri dengan tujuh daripadanya merupakan wanita berusia, turut disebarkan.

Pesuruhjaya Polis Sabah Datuk Jalaluddin Abdul Rahman berkata pihaknya bertindak membuka kertas siasatan dan menjalankan gerakan mengesan individu yang bertanggungjawab menyebarkan perkara tersebut.

“Kenyataan yang tersebar menerusi WhatsApp ini mampu mendatangkan kegusaran kepada masyarakat apatah lagi ia tidak pernah terjadi dan palsu,” katanya dalam kenyataan di sini, hari ini.


Beliau berkata siasatan awal mendapati setakat ini tiada laporan polis berkenaan kes penculikan dilaporkan di Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Keningau.

Menurutnya, kes disiasat mengikut Seksyen 505 (C) Kanun Keseksaan atas kesalahan mendatangkan kegusaran kepada orang awam yang memperuntukkan hukuman penjara tidak lebih dua tahun atau denda, jika sabit kesalahan.

Katanya, orang ramai dinasihat agar lebih bertanggungjawab dalam menghebahkan sebarang maklumat terutama berkaitan isu keselamatan yang mampu mengugat kententeraman awam. – BERNAMA

 

TINGGLKAN KOMEN

Sila masukkan komen anda!
Sila masukkan nama anda di sini

Kategori