Friday, March 29, 2024

Creating liberating content

SPR Teliti Cadangan Penambahbaikan...

KUALA LUMPUR – Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) sedang meneliti cadangan penambahbaikan bagi pilihan...

Warga Myanmar Ditemui Maut...

ALOR SETAR - Seorang rakyat Myanmar ditemukan mati dengan kesan kelaran di leher...

Datuk Bunuh Anak Perempuan...

FLORIDA - Seorang datuk bertindak kejam membunuh anak perempuan dan enam cucu menggunakan...

UMNO Buang Sikap ‘Pilih...

KUALA LUMPUR - Tindakan menyisihkan kumpulan yang berbeza pandangan daripada Umno hanya akan...

PM Di Riyadh Hadiri Sidang Pemimpin Islam, Trump

RIYADH – Datuk Seri Najib Tun Razak tiba di sini bagi memulakan lawatan kerja tiga hari termasuk menghadiri Sidang Kemuncak bersama pemimpin Islam dunia dan Presiden Amerika Syarikat (AS), Donald Trump pada Ahad.

Pesawat khas yang membawa perdana menteri tiba Pangkalan Udara Raja Salman pada 1.50 tengah hari (6.50 petang waktu Malaysia).

Ketibaan Najib dan isteri, Datin Seri Rosmah Mansor disambut Menteri Pertahanan, Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein yang juga Menteri Tugas-Tugas Khas dan Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Jamil Khir Baharom.

Naib Gabenor Riyadh, Putera Mohammed bin Abdulrahman dan Duta Malaysia ke Arab Saudi, Datuk Zainol Rahim Zainuddin turut menyambut ketibaan Najib dan Rosmah.

Najib akan memulakan jadual lawatannya pada Ahad dengan menerima kunjungan Perdana Menteri Bangladesh, Sheikh Hasina pada sebelah pagi.

Kemudian Presiden Dewan Kepresidenan Kebangsaan Libya, Fayez Mustafa akan membuat kunjungan hormat ke atas Najib sebelum perdana menteri menuju venue Sidang Kemuncak di Pusat Konvensyen Raja Abdulaziz.

Najib akan menyertai lebih daripada 50 pemimpin Arab dan Islam beserta Trump pada Sidang Kemuncak Arab-Islam-AS yang pertama kali diadakan.


Najib adalah antara pemimpin termasuk Raja Arab Saudi, Raja Salman bin Abdulaziz Al Saud dan Trump yang dijadual berucap pada persidangan bersejarah itu dengan keselamatan dan memerangi keganasan merupakan agenda utama.

Najib juga dijadual menghadap Raja Salman; Putera Mahkota Arab Saudi, Mohammad Bin Naif Al-Saud yang juga Timbalan Perdana Menteri dan Menteri Dalam Negeri, Serta Timbhalan Putera Mahkota, Mohammed Bin Salman Al-Saud yang juga Timbalan Perdana Menteri Kedua dan Menteri Pertahanan.

Perdana Menteri turut dijadual menghadiri acara sulung Pusat Global bagi Memerangi Ideologi Ekstremis di Mu’tamarat, Nasiriyah di sini pada Ahad.

Ini merupakan kunjungan kedua Najib ke Arab Saudi selepas Mac tahun lalu. – BERNAMA

Kategori