Saturday, April 20, 2024

Creating liberating content

Misteri Air Warna Merah...

KECOH kelmarin di laman Facebook apabila tular satu video menunjukkan cecair seperti darah,...

Elaun Petugas, Pemeriksa SPM...

PUTRAJAYA: Menteri Kanan Pendidikan, Datuk Dr. Radzi Jidin mengarahkan elaun petugas pentaksiran dan...

Video: Rakaman CCTV Pemandu...

VIDEO rakaman kamera litar tertutup (CCTV) kemalangan yang melibatkan seorang pemandu dan seorang...

Lelaki Cedera Telefon Dalam...

NEW DELHI - Seorang lelaki cedera selepas telefon bimbit dalam poket bajunya meletup,...

PM Garis 6 Perkara Untuk Pacu Ekonomi, Lindung Kesejahteraan

PUTRAJAYA – Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak hari ini menggariskan enam perkara utama untuk memacu ekonomi negara dan melindungi kesejahteraan rakyat serta komuniti.

Beliau berkata antara perkara yang menjadi keutamaan ialah perlunya melakukan perubahan serta intervensi susulan kelembapan ekonomi dunia, yang antara lain disebabkan kejatuhan harga minyak mentah global.

Sehubungan itu, Najib yang juga Menteri Kewangan akan mengumumkan pengubahsuaian serta intervensi tersebut, esok.

Mengenai perkara kedua, Najib berkata pelaksanaan Cukai Barang dan Perkhidmatan (CBP) pada 1 April ini dijangka dapat merealisasikan hasrat kerajaan untuk melakukan perubahan fiskal dan menyepadukan ekonomi supaya negara mempunyai kedudukan kewangan yang kukuh dan berdaya tahan.

Najib berkata pembentangan Rancangan Malaysia ke-11 (RMK-11) yang dijadual pada Mei ini perlu memasukkan semua perkara yang dapat memacu Malaysia menjadi negara maju menjelang 2020.

Dalam pada itu Najib mahu usaha membina dan membaik pulih rumah penduduk yang terjejas banjir dilakukan secepat mungkin agar penderitaan mereka dapat dikurangkan.

Menyentuh perkara kelima mengenai ancaman keselamatan, perdana menteri menegaskan pihak tertentu seperti Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim) perlu memberi penjelasan sebenar jihad bagi mengelak kekeliruan, seterusnya mencegah rakyat daripada menyertai kumpulan militan seperti Islamic State (IS).


“Kita mesti terangkan supaya tiada pihak yang salah anggap dan salah faham tentang apa yang patut mereka lakukan sebagai seorang Islam,” katanya.

Beliau berkata satu rang undang-undang bagi mencegah keganasan akan dibentangkan pada Mac ini.

Menyentuh perkara keenam mengenai Asean, Najib juga menyatakan Malaysia akan dipromosikan serta ditonjolkan secara lebih menyeluruh pada tahun ini selari dengan pemilihan Kuala Lumpur sebagai Pengerusi Asean.

“Paling bersejarah, sebagai tuan rumah Asean kita akan umum Komuniti Asean tahun ini.

Segala yang dibuat mestilah meletakkan imej Malaysia sebagai negara terbaik,” katanya.

Najib turut menyuarakan harapan agar tahun 2015 dapat memperkukuh silaturahim dan rakyat dapat bertindak dalam semangat kebersamaan dengan cara terselaras untuk menghadapi sebarang ujian yang akan datang. – BERNAMA

TINGGLKAN KOMEN

Sila masukkan komen anda!
Sila masukkan nama anda di sini

Kategori