Friday, March 29, 2024

Creating liberating content

Mahathir Dan Cermin

Membaca kenyataan Pengerusi Pejuang, Tun Dr. Mahathir Mohamad mengenai Datuk Seri Najib Tun...

Syabas PDRM! STING Serbu,...

KUALA LUMPUR - Pasukan Khas Taktikal dan Risikan Narkotik (STING) Bukit Aman berjaya...

#TerbangLatifTerbang Sokongan Padu Rakyat

KUALA LUMPUR - Kejayaan Abdul Latif Romly meraih pingat emas ketiga negara serta...

Ibu Bapa Kanak-Kanak Autisme...

KUALA LUMPUR - Riak wajah Norida Sidek, 36, kelihatan cukup ceria ketika menceritakan...

Pindaan Akta 164 Progresif, Tepat Pada Masa

KUALA LUMPUR – Pindaan ke atas Akta Membaharui Undang-Undang (Perkahwinan dan Penceraian) 1976 (Akta 164) adalah keputusan yang progresif dan tepat pada masanya, kata Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Seri Azalina Othman Said.

Beliau berkata pindaan itu amat relevan dengan situasi semasa yang melibatkan kes kebajikan wanita dan kanak-kanak.

“Pindaan Akta 164 ini diharap dapat menyelaraskan percanggahan yang timbul melibatkan peranan Mahkamah Sivil dan Mahkamah Syariah,” katanya dalam kenyataan di sini.

Semalam, Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak mengumumkan keputusan Kabinet untuk membuat pindaan ke atas Akta 164, yang merupakan undang-undang keluarga bagi perkahwinan dan perceraian pasangan bukan Islam, dengan segera berpandukan tiga prinsip utama.

Azalina yang juga Pengerusi Kaukus Wanita Parlimen berkata tiga prinsip dalam pindaan tersebut akan memudahkan pasangan mencari penyelesaian terbaik demi kebajikan anak-anak terutama dari segi hak penjagaan dan nafkah.


Sementara itu, Presiden Gerakan Datuk Seri Mah Siew Keong berkata pindaan itu boleh menamatkan kontroversi berpunca daripada penukaran agama dan permulaan memperbaiki hubungan antara agama.

Menganggap keputusan Najib sebagai berani dan adil, Mah berkata kebajikan dan kepentingan kanak-kanak yang terlibat perlu diberi keutamaan kerana mereka tidak harus menjadi mangsa dalam pertikaian perkahwinan.

“Kami berterima kasih dan gembira prinsip serta pembelaan berterusan sejak beberapa tahun lalu didengar oleh kerajaan untuk membawa penyelesaian yang diperlukan ke atas isu yang sudah lama,” katanya dalam kenyataan di sini, Jumaat.- BERNAMA

TINGGLKAN KOMEN

Sila masukkan komen anda!
Sila masukkan nama anda di sini

Kategori