Thursday, March 28, 2024

Creating liberating content

Mufti Perlis Pertahan Mahathir...

KUALA LUMPUR - Mufti Perlis, Prof. Madya Datuk Dr. Mohd. Asri Zainul Abidin...

Jenazah Bekas Exco Selangor...

SHAH ALAM - Jenazah bekas Exco Selangor, Datuk Mohd Mokhtar Ahmad Dahalan, 73,...

Hishammuddin Cabar Buktikan Beliau...

KUALA LUMPUR – Datuk Seri Hishammuddin Hussein mencabar menteri pertahanan dan timbalannya untuk...

Pekerja Kilang Alih Wang...

KUALA LUMPUR - Seorang pekerja kilang didenda RM4,000 atau penjara dua bulan oleh...

PETRONAS Bayar Dividen RM24 Bilion Tahun Ini

KUALA LUMPUR – PETRONAS akan menyalurkan dividen sebanyak RM24 bilion kepada kerajaan pada tahun ini, berbanding RM16 bilion yang dibayar pada tahun lalu.

Presiden dan Ketua Pegawai Eksekutif Kumpulan, Tan Sri Wan Zulkiflee Wan Ariffin, berkata ia berikutan prestasi kewangan memberangsangkan pada separuh pertama tahun ini.

Ini adalah antara bayaran dividen tertinggi yang pernah dicatatkan oleh syarikat minyak negara itu selain pada 2015 iaitu RM26 bilion, sebelum krisis minyak global melanda.

Sementara itu, Wan Zulkiflee berkata, PETRONAS mengunjurkan purata harga tahunan minyak mentah Brent pada paras AS$66 setong pada 2019 bagi melancarkan operasi dan pengembangan syarikat.

“Sebarang perbelanjaan dan perancangan kami tahun depan adalah berdasarkan purata harga minyak berkenaan. Kami sentiasa konservatif (dalam jangkaan harga minyak) supaya syarikat lebih selesa dan kekal berdaya maju melangkah kehadapan,” katanya dalam sidang media sempena pengumuman laporan kewangan separuh pertama PETRONAS di sini, hari ini. – BH Online

Kategori