Friday, April 26, 2024

Creating liberating content

Tweet Kongsi Lubang Isteri...

STATUS laman mikro Twitter seorang wanita yang berbunyi, "Kalau wanita sanggup berkongsi batang...

Lesen Jurulatih Tampar Pemain...

Putrajaya : Kementerian Belia dan Sukan (KBS) dan Kementerian Pendidikan (KPM) senada dengan...

2 Lelaki Samun Kedai...

KUALA LUMPUR - Dua lelaki yang menjalankan kegiatan samun bersenjata di beberapa buah...

Tular Antivaksin Guna Aluminium...

PETALING JAYA – Jika sebelum ini golongan antivaksin mengambil ubat Ivermectin atau menghidu...

Perak Wujud Lembaga Khas Kawal Selia Pulau Pangkor

IPOH – Kerajaan negeri akan mewujudkan satu lembaga atau entiti berkepentingan bagi mengawal selia Pulau Pangkor yang diumumkan sebagai destinasi bebas cukai di Malaysia dalam pembentangan Bajet 2018 bulan lepas.

Menteri Besar Datuk Seri Dr Zambry Abd Kadir berkata kerajaan negeri akan bekerjasama dengan Kementerian Kewangan dan Jabatan Kastam Diraja Malaysia untuk mengetahui cara pengendalian, pengawasan selain pentadbiran yang bakal dilaksanakan nanti.

Katanya kerajaan negeri juga akan menjadikan Pulau Langkawi, Labuan, Pulau Tioman dan Tasik Kenyir sebagai rujukan atau model kepada pembentukan pulau bebas cukai itu.

“Kita masih belum membuat keputusan dari sudut siapa atau badan mana yang akan mengawal selia lembaga itu,” katanya dalam sidang media selepas mempengerusikan mesyuarat Exco kerajaan negeri di sini, hari ini.

Menurut Zambry, selain penubuhan lembaga atau entiti itu, kerajaan negeri juga akan mendapatkan penerangan lanjut daripada Kastam berhubung barangan yang mungkin boleh disenaraikan sebagai bebas cukai.

“Setakat ini apa yang kita rasakan sesuai untuk diniagakan di sana lebih melibatkan peralatan elektrik, makanan, aksesori dan sebagainya namun ia perlu dirujuk terlebih dahulu kepada pihak Kastam,” katanya.


Selain itu, Zambry yang juga Anggota Dewan Undangan Negeri (ADUN) Pangkor berharap penubuhan lembaga atau entiti khas itu kelak akan memberi impak positif sekali gus menambah bilangan pelancong ke Pulau Pangkor.

“Apabila ada sebuah entiti maka ia bertanggungjawab sebagai wakil atau pemudah cara kepada kerajaan negeri selain kerajaan pusat bagi memastikan kedudukan Pulau Pangkor sebagai pulau bebas cukai dapat dilaksana sekali gus memberi impak positif kepada pelancong,” katanya.

Dalam perkembangan lain, Zambry berkata tindakan beberapa rangkaian hotel antarabangsa melarang pekerja wanita di bahagian khidmat pelanggan memakai tudung adalah biadap selain tidak peka terhadap kepelbagaian bangsa dan agama rakyat di negara ini.
“Saya tak faham mengapa ada pihak beri cadangan yang agak ketinggalan ini dan disokong pula oleh persatuan yang datangnya dari negara sendiri.

“Tindakan ini agak terkebelakang, bukan ke hadapan dan saya berasa kecewa dengan perkara yang tidak sepatutnya dilakukan itu,” katanya dan menambah setakat ini tiada aduan diterima daripada mana-mana individu di Perak berkaitan polemik tersebut. – BERNAMA

Kategori