Friday, March 29, 2024

Creating liberating content

Israel Bebaskan Wanita Turki...

BAITULMAQDIS - Israel membebaskan seorang wanita Turki yang ditahan ketika melawat menggunakan visa...

UMNO Tumpat Akan Jadi...

TUMPAT - UMNO Bahagian Tumpat akan terus memberi sokongan padu kepada kepimpinan Datuk...

PRU14: Senarai Penuh Calon...

KOTA KINABALU — Berikut senarai penuh calon Parti Harapan Rakyat Sabah (Harapan Rakyat)...

Saya Je Yang Kenal...

SEBELUM ini, Hafidz Roshdi pernah 'berperang' dengan Uqasha Senrose kerana aktres itu memerli...

Penderma Organ Dalam Kalangan Belia Masih Rendah

PUTRAJAYA – Kementerian Kesihatan menggesa lebih ramai golongan muda tampil menjadi pengikrar penderma organ bersempena kempen Minggu Kesedaran Pendermaan Organ yang sedang berlangsung.

Timbalan Menteri berkenaan Datuk Seri Dr Hilmi Yahaya berkata ketika ini seramai 397,476 orang atau 1.2 peratus daripada penduduk di negara ini mendaftar sebagai pengikrar dengan 22.2 peratus adalah mereka yang berusia 40 tahun ke atas dan 10.1 peratus kelompok 18 tahun ke atas.

“Walaupun ada yang mengikrar tetapi tahap kesedaran dalam kalangan masyarakat, terutamanya generasi muda, masih rendah sedangkan dalam proses ini, ikrar daripada penderma dalam golongan itu amat diperlukan atas sebab-sebab tertentu.

“Kita tidak faham kenapa ada orang muda memilih tidak tampil ke depan untuk menderma. Mungkin ada yang bimbang atau belum faham sepenuhnya prosedur pengambilan organ selepas mengikrar sebagai penderma,” katanya kepada pemberita di sini hari ini.

Beliau sebelum itu melepaskan peserta ‘Let’s save Lives’ bersempena pelancaran sambutan Minggu Kesedaran Pendermaan Organ peringkat kebangsaan yang turut dihadiri Pengerusi Jawatankuasa Bertindak Kesedaran Awam Pendermaan Organ Tan Sri Lee Lam Thye.

Sementara itu, Lee berkata dalam usaha meningkatkan pengikrar, jawatankuasa berkenaan dan beberapa badan bukan kerajaan mengambil beberapa pendekatan termasuk mengadakan kempen jalanan di setiap negeri.


Kempen itu mendapat respons yang memberangsangkan daripada masyarakat yang mula memahami isu-isu berkaitan pendermaan organ, katanya.

“Selain itu, kita juga mendapat kerjasama daripada Projek Lebuhraya Utara-Selatan (PLUS) yang membenarkan juru tol menyebarkan risalah mengenai pendermaan organ kepada pengguna lebuh raya itu,” katanya. – BERNAMA

Kategori