Friday, March 29, 2024

Creating liberating content

Manifesto PH Berorentasi Populis...

PUTATAN - Timbalan Ketua Menteri Sabah Datuk Seri Yahya Hussin berkata manifesto Pakatan...

Metro Arab Saudi Bawa...

MINA – Metro Al Mashaaer Al Mugaddassah telah membawa 1.087 juta jemaah haji...

Tumpuan Kini Kepada Kerja-Kerja...

GEORGE TOWN, - Kementerian Pertahanan akan memberi tumpuan kepada kerja-kerja pembersihan banjir di...

Kelewatan Perodua Axia Kerana...

GEORGE TOWN - Kelewatan penghantaran Perodua Axia, kenderaan cekap penggunaan bahan api, bukan...

Pemilik Disaran Tahu Sebut Harga Baiki Kereta

KUALA LUMPUR – Pemilik kereta disaran agar mendapatkan sebut harga daripada pengusaha bengkel terlebih dahulu sebelum kenderaan mereka dibaiki.

Pengerusi Tribunal Tuntutan Pengguna Malaysia (TTPM), Wan Rufaidah Wan Omar berkata ia adalah bagi mengelak berlaku penipuan harga.

“Bengkel kereta perlu diminta menyediakan sebut harga yang lengkap berkaitan pembaikan yang hendak dilakukan, anggaran kos termasuk kos tenaga manusia serta anggaran masa yang perlu diambil untuk melakukan kerja-kerja pembaikan.

“Adalah juga menjadi hak pengguna untuk meminta maklumat daripada pengusaha bengkel tentang kerosakan yang dikenal pasti sebelum bersetuju membenarkan kereta mereka dibaiki,” katanya dalam program ‘Dalam Radar’ terbitan Radio Bernama.

Beliau berkata pemilik juga sepatutnya mendapat penjelasan terperinci berkaitan komponen yang telah ditukar sama ada ia adalah tulen, baharu, terpakai atau dikitar semula.


Wan Rufaidah menjelaskan sebanyak 85 tuntutan berkaitan kes penipuan pihak bengkel difailkan di TTPM setakat 31 Julai lalu yang nilai tuntutannya berjumlah kira-kira RM446,000.

Beliau berkata pihaknya akan memfailkan kes yang nilai tuntutan barangan atau perkhidmatan tidak melebihi daripada RM25 ribu dan kesnya tidak melebihi tiga tahun dari tarikh kejadian kes. – BERNAMA

TINGGLKAN KOMEN

Sila masukkan komen anda!
Sila masukkan nama anda di sini

Kategori