Thursday, March 28, 2024

Creating liberating content

Lufya Tak Salahkan Sesiapa...

PESERTA Akademi Fantasia musim keenam, Lufya Omar dulu pernah menjadi tumpuan netizen apabila...

Manchester City Beli Wilfried...

LONDON - Swansea City sudah bersetuju untuk menjual ayam tambatan mereka, Wilfried Bony...

Jeff Bezos Kekal Individu...

NEW YORK - Hartawan terkemuka dunia, Jeff Bezos mengekalkan kedudukan sebagai individu terkaya...

Polis Nafi Dakwaan Raja...

KUALA LUMPUR — Pengarah Jabatan Siasatan Jenayah Komersil Bukit Aman, Datuk Seri Amar...

PDRM Masih Mampu Jaga P.Pinang, Bubar Saja BPS

GEORGE TOWN – Ketua Polis Negara, Tan Sri Khalid Abu Bakar menasihatkan kerajaan DAP Pulau Pinang agar membubarkan Badan Peronda Sukarela (BPS) dan menegaskan Polis Diraja Malaysia (PDRM) masih mampu menjaga keselamatan masyarakat di negeri itu.

Beliau berkata seperti penubuhan Pasukan Peronda Sukarela (PPS) yang diharamkan sebelum ini, BPS juga mungkin akan diharamkan kerana penubuhannya bercanggah dengan undang-undang.

“Kita semua tahu PPS telah disahkan sebagai satu pertubuhan tidak sah, jadi saya nasihatkan kerajaan negeri supaya bubarkan BPS yang baharu ini kerana tak guna kalau ada, kita akan haramkannya juga,” katanya kepada pemberita selepas menandatangani memorandum perjanjian antara PDRM dengan Universiti Sains Malaysia (USM) di sini hari ini.

Beliau berkata anggota BPS sebaliknya disaran agar menyertai ‘Community Policing’ atau sebarang pertubuhan sedia ada yang berdaftar dengan Pendaftar Pertubuhan (ROS) dan bernaung di bawah PDRM.

Katanya polis juga mengenal pasti penasihat BPS yang disifatkan sebagai individu yang tidak layak untuk memberi nasihat dalam aspek keselamatan.

“Kalau nak beri nasihat, panggil sahaja ketua polis negeri yang dapat memberikan nasihat lebih baik tentang undang-undang dan hal-hal keselamatan.

“Bila suka-suka buat pertubuhan, ahli-ahlinya ada yang tidak disemak, jadilah macam-macam seperti pukul orang, peras ugut orang. Kita nak elakkan perkara ini daripada berlaku,” kata Khalid.


Beliau memaklumkan indeks jenayah di Pulau Pinang setakat ini tahun ini turun sebanyak enam peratus berbanding tempoh sama tahun lepas, justeru orang ramai tidak perlu risau dan menyerahkan tugas menjaga keselamatan negara kepada PDRM.

Pada 13 November lepas, Ketua Menteri, Lim Guan Eng melancarkan penubuhan BPS di bahagian pulau negeri ini dan pada 12 November lepas pasukan itu dilancarkan di sebelah Seberang Perai.

Difahamkan BPS, badan sukarela di bawah Bendahari Jawatankuasa Kemajuan dan Keselamatan Komuniti (JKKK) diletak konon untuk menguruskan hal ehwal keselamatan komuniti bagi mewujudkan persekitaran kejiranan yang selamat dan bersatu padu.

Kerajaan DAP Pulau Pinang menubuhkan PPS pada 2009 yang kemudian diisytiharkan haram oleh pihak berkuasa pada 2014 kerana tidak mendaftar dengan ROS. – BERNAMA

  • Lagi berita berkaitan:
  • PDRM

TINGGLKAN KOMEN

Sila masukkan komen anda!
Sila masukkan nama anda di sini

Kategori