Friday, April 19, 2024

Creating liberating content

Maut Bermain Bom Tangan

NAIROBI - Sekurang-kurangnya lima kanak-kanak terbunuh ketika bermain dengan bom tangan di sebuah...

Lan Solo Rancang Konsert...

KUALA LUMPUR - Penyanyi, Lan Solo, bersyukur keadaan anaknya, Nur Amna Quxandra, semakin...

Bekas Pegawai Khas Menteri...

SHAH ALAM - Seorang bekas pegawai khas kepada seorang menteri kabinet dihadapkan ke...

Watak Super Mario Kini...

TOKYO - Bagi para peminat Nintendo mungkin sudah maklum bahawa Super Mario menyambut...

PBS Syor Laporan IGC Disemak Semula

KOTA KINABALU – Parti Bersatu Sabah (PBS) mengesyorkan agar disemak semula Laporan Inter-Governmental Committee (IGC) yang menjadi asas bagi Perjanjian Malaysia bagi menangani segala keraguan yang wujud dalam kalangan rakyat khususnya di Sabah dan Sarawak.

Presidennya, Tan Sri Joseph Pairin Kitingan berkata semakan semula itu amat penting bagi (mendapatkan) penyelesaian terbaik menangani ketidakpuasan hati atau rungutan mengenai hak dan perlindungan tertentu bagi Sabah dan Sarawak ‘yang belum dipenuhi dengan memuaskan’.

Pairin berkata, sudah tibanya masa semakan semula itu dibuat memandangkan Laporan IGC memperuntukkan agar implementasinya dikaji semula setiap 10 tahun; dan semakan pertama dan paling akhir dibuat pada 1973.

Beliau berkata, demikian ketika menyampaikan ucapan dasar pada Persidangan Perwakilan Tahunan PBS Ke-30 yang dirasmikan Timbalan Perdana Menteri Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi, di sini hari ini.

Pairin berkata, dalam ucapannya di Dewan Rakyat baru-baru ini, beliau telah mencadangkan agar kerajaan British dilibatkan dalam semakan semula itu, sebagai pihak ketiga yang bebas, bagi meneliti jika ada penyelewengan dalam hak-hak perlindungan dijanjikan.


“Kita berharap ini akan menyelesaikan perasaan tidak puas hati dalam kalangan rakyat Sabah dan Sarawak, yang saya yakin hanya mahu yang terbaik untuk semua dan rata-rata mahu Malaysia dikekalkan,” katanya.

Dalam pada itu, Pairin berkata forum secara ad hoc mengenai perkara Sabah dan Sarawak dalam Malaysia yang dianjurkan NGO atau pembangkang juga tidak boleh dibiarkan kerana ada sesetengahnya mempunyai kecenderungan pemisahan.

“Adalah mustahak maklumat yang betul disalurkan kepada rakyat agar mereka tidak dimanipulasi oleh individu tidak bertanggungjawab,” katanya.

Bagaimanapun, Pairin berkata PBS akan terus berpegang kepada pendirian bahawa Malaysia adalah satu keluarga yang kekal dan tidak boleh dipisahkan, dengan Semenanjung, Sabah dan Sarawak sebagai anggotanya. – BERNAMA

  • Lagi berita berkaitan:
  • PBS

TINGGLKAN KOMEN

Sila masukkan komen anda!
Sila masukkan nama anda di sini

Kategori