Friday, March 29, 2024

Creating liberating content

Rayuan Mahathir Kembalikan Saman...

PUTRAJAYA - Mahkamah Rayuan menolak rayuan Perdana Menteri, Dr. Mahathir Mohamad untuk mengembalikan...

Rusia Undur Tentera Dari...

MOSCOW : Rusia mula mengundurkan pasukan tenteranya dari Kyiv selepas mengumumkan akan ‘mengurangkan...

Lelaki Tabur Paku Tiada...

IPOH – Polis menafikan dakwaan mengatakan lelaki yang ditahan kerana menabur paku di...

Khairy Harap Harimau Malaysia...

PUTRAJAYA - Menteri Belia dan Sukan Khairy Jamaluddin berharap pasukan bola sepak kebangsaan...

Pasukan Bantuan Mapim Tiba Di Makasar

MAKASAR – Kumpulan Misi Bantuan Kemanusian Majlis Perundingan Pertubuhan Islam Malaysia (Mapim) tiba di sini, hari ini, kira-kira 877 km dari Kota Palu yang dilanda gempa bermagnitud 7.7 skala Richter dan tsunami pada Jumaat lepas.

Mapim yang juga pasukan bantuan Malaysia pertama tiba di wilayah itu berlepas dari Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA) dengan menaiki pesawat Lion Air pada 1 tengah hari (waktu Malaysia), Selasa menuju ke Lapangan Terbang Antarabangsa Sukarno-Hatta di Jakarta, sebelum menaiki penerbangan domestik ke Makassar.

Selepas perjalanan udara lebih lima jam, kumpulan itu tiba di Lapangan Terbang Internasional Sultan Hasanuddin pada pukul 9.30 malam waktu tempatan sebelum dibawa menaiki kenderaan pacuan empat roda (4WD) yang dijangka mengambil masa 18 jam perjalanan darat untuk ke Kota Palu.

Misi enam hari itu turut disertai pengamal media dari beberapa agensi berita antaranya Pertubuhan Berita Nasional Malaysia (Bernama) dan TV Al-Hijrah.

Setakat petang ini, berdasarkan data Badan Nasional Pengurusan Bencana (BNPB) Indonesia, jumlah mangsa yang disahkan terkorban ialah 1,234 orang.


Korban gempa bumi dan tsunami di Sulawesi Tengah dikhuatiri mencecah ribuan mangsa. Lebih 30,000 penduduk terkesan teruk akibat gempa dan tsunami Jumaat lepas dan dilaporkan mereka bermalam di jalanan serta berterusan trauma berikutan lebih 250 gempa susulan masih berlaku di Sulawesi Tengah. – BERNAMA

  • Lagi berita berkaitan:
  • Mapim

Kategori