Friday, March 29, 2024

Creating liberating content

Jemaah Haji Muassasah Kekal...

KUALA LUMPUR - Jemaah haji muassasah kekal membayar RM9,980 bagi musim haji 1441H/2020M...

Lelaki Maut Treler Simen...

KUANTAN - Dua lelaki ditahan beberapa jam selepas lori yang dilaporkan hilang di...

APMM Selamatkan 2 Beranak...

GEORGE TOWN - Agensi Penguatkuasaan Maritim Malaysia (APMM) Daerah Maritim 2 Pulau Pinang...

Peranan Media Dihargai, Menghubung...

Jalinan kolaborasi di antara agensi kerajaan dan pengamal media penting agar dasar yang...

MRT: Najib Kagum Penglibatan Jurutera Muda Berbilang Kaum

KUALA LUMPUR – Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak berkata beliau kagum dengan penglibatan begitu ramai jurutera muda Malaysia terdiri daripada pelbagai kaum dan latar belakang dalam projek Transit Aliran Massa (MRT).

Beliau berkata pengetahuan dan pengalaman yang ditimba dalam bidang itu sangat berharga dan amat diperlukan di masa hadapan bukan sahaja untuk negara malah pembangunan kerjaya mereka sendiri.

“Setiap kali saya melawat tapak pembinaan MRT, saya sentiasa kagum melihat begitu ramai jurutera muda Malaysia yang terdiri daripada pelbagai kaum dan latar belakang terlibat dalam projek berprofil tinggi ini.

“Saya bangga melihat anak-anak muda Malaysia dalam projek MRT ini kerana bukan sahaja mereka dapat belajar daripada para jurutera yang lebih berpengalaman bahkan diberi peluang untuk menjadi pengurus-pengurus projek walaupun umur mereka masih dalam lingkungan 20 ke 30-an,” katanya dalam entri terbaharu di blog NajibRazak.com hari ini.

Najib yang juga Menteri Kewangan berkata projek itu bukan sahaja penambahan kepada infrastruktur pengangkutan awam di negara ini, bahkan telah membawa masuk teknologi kejuruteraan canggih ke Malaysia.

“Begitu juga dengan projek-projek lain yang memerlukan teknologi kejuruteraan canggih seperti projek Pengerang, Jambatan Pulau Pinang Kedua, projek Menara KL118, Keretapi Berkelajuan Tinggi,” katanya.


Katanya projek-projek berteknologi tinggi itu mampu melahirkan bakat-bakat yang mampu memacu pembangunan negara masa kini dan masa hadapan.

Pada 11 Nov lepas, semasa melawat depot tren MRT di Sungai Buloh dekat sini, Najib dilaporkan berkata yakin jajaran pertama projek itu dapat beroperasi menjelang akhir tahun depan seperti yang dijadualkan.

Menurut Najib, MRT kini memiliki 19 buah tren dan akan menerima 35 buah tren lagi menjelang pertengahan tahun depan. – BERNAMA

[wpdevart_youtube]wBdebQxmZiU[/wpdevart_youtube]

TINGGLKAN KOMEN

Sila masukkan komen anda!
Sila masukkan nama anda di sini

Kategori