Friday, March 29, 2024

Creating liberating content

PAS Tidak Mudah Terpengaruh...

KUALA LUMPUR - "PAS adalah sebuah parti yang tidak mudah terpengaruh dengan gerakan...

Persatuan Pengusaha Bas Sekolah...

KUALA LUMPUR: Agensi Pengangkutan Awam Darat (APAD) menggesa semua pihak, khususnya Persatuan Pengusaha...

Kakitangan Awam Gaza Mogok...

BANDAR GAZA - Kakitangan kerajaan di Semenanjung Gaza melancarkan mogok hari ini berikutan...

Mayat Gadis Dicuri Untuk...

MAYAT seorang remaja dicuri dari kuburnya di China dan disyaki ia dilakukan untuk...

Melaka Laksana Pembungkusan Tanpa Beg Plastik 1 Sept Depan

MELAKA – Kerajaan Melaka akan melaksanakan amalan pembungkusan barangan tanpa beg plastik sepenuhnya untuk setiap hari di semua pasar raya dan premis perniagaan di negeri ini berkuat kuasa 1 September depan.

Exco Pelajaran, Pengajian Tinggi, Sains dan Teknologi, Teknologi Hijau dan Inovasi Melaka, Datuk Md Yunos Husin berkata melalui inisiatif itu peniaga hanya dibenar menggunakan beg biodegradasi yang diperbuat daripada bahan mudah terurai seperti daripada hampas tebu, jagung dan ubi kayu.

“Inisiatif yang ingin dilaksanakan ini bukan untuk menyusahkan orang ramai sama ada pembekal beg plastik, peniaga atau pengguna tetapi ia demi masa depan generasi akan datang kerana plastik tidak mudah terurai akan mengakibatkan pencemaran alam sekitar.

“Sehubungan itu, semua kebenaran menggunakan beg plastik dengan caj 20 sen yang dilaksanakan sebelum ini juga sudah tidak dibenarkan selepas ini,” katanya kepada pemberita selepas merasmikan Bengkel Pembentukan Sekolah Lestari di sini.

Melaka telah melaksanakan Hari Tanpa Beg Plastik pada setiap Jumaat, Sabtu dan Ahad sebagai langkah awal bagi pelaksanaan sepenuhnya usaha tersebut yang sebelum ini dirancang dilaksanakan tahun depan.


Md Yunos berkata Perbadanan Teknologi Hijau Melaka juga akan mengadakan perjumpaan dengan semua peniaga di seluruh negeri itu untuk mendapatkan kerjasama mereka supaya menyediakan pembungkusan bukan berasakan beg plastik kepada pengguna.

“Perlaksanaan tersebut merupakan antara langkah kerajaan negeri merealisasikan hasrat menjadikan Melaka sebagai negeri hijau sepenuhnya menjelang 2020,” katanya.

Terdahulu pada majlis itu, beliau turut menyampaikan Anugerah Sekolah Lestari bagi sesi 2013/2014 bagi kategori sekolah rendah yang dimenangi Sekolah Kebangsaan Bukit Baru.

Sekolah yang pertama kali menyertai pertandingan berkenaan menerima hadiah wang tunai RM13,000, plak dan sijil penghargaan. – BERNAMA

TINGGLKAN KOMEN

Sila masukkan komen anda!
Sila masukkan nama anda di sini

Kategori