Friday, April 26, 2024

Creating liberating content

Harga Petrol Naik 5...

KEMENTERIAN Kewangan mengumumkan harga petrol akan naik 5 sen mulai tengah malam ini.Harga...

Perkembangan Belajar Anak Perlu...

SANDAKAN - Peranan ibu bapa dan penjaga penting dalam memastikan proses pembelajaran terus...

Subramaniam: MIC Umum Manifesto...

BUTTERWORTH - MIC akan melancarkan manifesto Pilihan Raya Umum ke-14 (PRU14) esok yang...

Guru Maut Lepas Mengadu...

BANDAR BAHARU - Seorang guru Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) Lubuk Buntar meninggal dunia...

Malaysia Lahirkan Momentum Kejayaan Masa Depan

PUTRAJAYA – Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak hari ini berkata Malaysia telah dapat melahirkan satu momentum yang perlu diteruskan demi untuk kejayaan negara pada masa akan datang.

“Saya nak momentum ini. Kita telah melahirkan momentum ini, jadi kita perlu terus membina (kejayaan) melalui momentum ini,” katanya merujuk kepada penghormatan yang diberikan kepada Malaysia yang menjadi antara lima daripada 51 negara untuk berucap pada Sidang Kemuncak Negara-negara Arab, Islam dan Amerika Syarikat baru-baru ini.

Najib menceritakan pengalamannya menghadiri Sidang Kemuncak bersama Pemimpin Islam Dunia dan Presiden Amerika Syarikat Donald Trump di Riyadh, Mei lalu di mana Raja Arab Saudi Raja Salman bin Abdulaziz Al Saud memberi peluang kepada beliau untuk menyampaikan ucaptama bagi pihak Malaysia.

Beliau adalah antara pemimpin termasuk Raja Salman dan Trump yang berucap pada persidangan bersejarah mengenai keselamatan dan usaha memerangi keganasan.

Perdana Menteri juga berkata sebagai kerajaan yang bertanggungjawab, ia akan menepati janji yang dibuat demi kesejahteraan rakyat.

“Kita tidak buat janji kosong. Kita tidak buat sesuatu yang tidak mungkin tidak dapat dilakukan. Sebagai sebuah kerajaan yang bertanggungjawab, bila kita janji, kita akan tepati janji kita,” katanya, dengan memberi contoh projek Transit Aliran Massa (MRT) fasa pertama laluan Sg Buloh-Kajang sepanjang 51 kilometer yang akan dilancarkan Julai ini.

Najib turut menyentuh mengenai Bidang Keberhasilan Utama Negara (NKRA) yang merekodkan pencapaian purata 101 peratus manakala Bidang Ekonomi Utama Negara (NKEA) mencatat 110 peratus.


“Kita mesti meneruskan kejayaan dan menambah usaha kita tahun ini sebab saya mahu tahun ini sebagai Tahun Penyampaian di mana kita dapat menunjukkan bahawa sebagai sebuah kerajaan, kita mampu mencapai segala sasaran kita,” katanya pada perhimpunan bulanan Jabatan Perdana Menteri di sini hari ini.

Najib yang juga Menteri Kewangan berkata pencapaian ekonomi pada suku pertama tahun ini di luar jangkaan iaitu pertumbuhan 5.6 peratus dan nilai eksport negara buat kali pertama dalam sejarah mencatat RM82.83 bilion pada Mac lalu.

Katanya, firma perunding Amerika Syarikat BAV Consulting dan Wharton School, sebuah fakulti perniagan Universiti Pennsylvania, melaporkan bahawa Malaysia berada dalam senarai paling teratas negara terbaik untuk pelaburan.

Perdana Menteri juga menghargai penjawat awam khususnya yang beragama Islam kerana menjalankan tugas dan tanggungjawab dengan ceria serta menunjukkan pretasi dan nilai kerja yang lebih baik pada bulan Ramadan ini. – BERNAMA

Kategori