Friday, March 29, 2024

Creating liberating content

VIDEO: Mengerikan..Wanita Patah Kaki...

Video saat mengerikan seorang wanita yang sedang melakukan senaman ketahanan kaki namun mengalami...

Mati Ditumbuk Akibat Pecah...

JOHOR BAHRU – Angkara memecahkan belon dan menarik kain rentang gerai pameran sebuah...

Pengajar Sekolah Memandu Didenda...

JOHOR BAHARU - Seorang pengajar sekolah memandu didenda RM8,000 oleh Mahkamah Sesyen di...

Pemilik Kebun Harumanis, Ini...

KANGAR - Mufti Perlis, Datuk Dr. Mohd Asri Zainul Abidin mengingatkan pemilik kebun...

MAIK Promosi Bayaran Zakat Melalui Telefon Pintar

KOTA BHARU – Majlis Agama Islam dan Adat Istiadat Melayu Kelantan (MAIK) hari ini secara rasmi mempromosikan kaedah bayaran zakat melalui telefon pintar menerusi aplikasi MYMAIK eZakat Payment.

Timbalan Yang Dipertuanya Nik Mohd Azlan Abd Hadi berkata aplikasi itu sebelum ini menggunakan peranti pada komputer meja, komputer riba atau tablet, telah diperluas kepada bayaran menggunakan peranti telefon pintar apabila aplikasinya mula didaftarkan di Google Play pada 1 Dis 2016.

“Setakat ini ia telah dimuat turun oleh 1,438 orang pengguna dan MAIK telah menerima kutipan sebanyak RM113,237 walaupun penggunaannya masih belum diuar-uarkan secara besar-besaran,” katanya pada sidang akhbar Aplikasi Mobile Apps My MAIKeZakat Payment di sini, hari ini.

Nik Mohd Azlan berkata aplikasi itu diperluaskan selepas kejayaan MAIK melaksanakan e-zakat payment bermula pada 2011 hasil cetusan idea Yang Dipertua MAIK, Pemangku Raja Kelantan Dr Tengku Muhamad Faiz Petra.

Beliau berkata inisiatif itu bagi mempelbagaikan cara bayaran zakat selari dengan perkembangan teknologi terkini sekali gus memberi kemudahan kepada orang awam untuk menunaikan rukun Islam keempat itu dengan lebih mudah, cepat dan selamat.

Mengulas lanjut, Nik Mohd Azlan berkata aplikasi tersebut membolehkan pembayar zakat menunaikan kewajipan mereka dengan membuat bayaran secara debit atau kredit pada bila-bila masa dan di mana-mana sahaja.


“Selepas promosi aplikasi ini dilakukan secara berstruktur, kutipan zakat dijangka akan bertambah dan mampu melebihi sasaran kutipan RM180 juta pada tahun ini berbanding RM175 juta pada tahun lepas,” katanya.

Beliau berkata bagaimanapun cara bayaran zakat sedia ada masih diteruskan seperti biasa termasuk melalui portal rasmi MAIK di www.e-maik.my dan kiosk yang disediakan di pusat mini pungutan zakat terpilih seluruh Kelantan.

Terdahulu beliau turut menerima zakat berjumlah RM538,448 daripada Felda Global Ventures Berhad yang diserahkan oleh Pengurus Sumber Manusia syarikat tersebut, Ilyas Helmi Mohd Yusof.

Untuk rekod, sejak Januari hingga semalam, MAIK berjaya mengumpul kutipan zakat sebanyak RM112,154,523. – BERNAMA

Kategori