Friday, March 29, 2024

Creating liberating content

Muat Naik Foto, Video...

SERI KEMBANGAN - Pengguna jalan boleh membuat aduan berkaitan kesalahan jalan raya dengan...

8 Termasuk 3 Polis...

KUALA LUMPUR - Tiga anggota polis antara lapan orang yang ditahan Suruhanjaya Pencegahan...

Lebih RM1 Juta Rugi...

KOTA KINABALU – Polis Kota KInabalu menerima 55 kes penipuan melalui panggilan telefon...

“Dah La Tak Mengaku...

SUDAHLAH melakukan kesalahan, kemudian tidak mahu mengaku bersalah pula. Lebih menjengkelkan, lelaki ini cuba memburukkan...

Isu Cukai Jeti: LKIM Tunggu Kenyataan Rasmi K’jaan Selangor

SUNGAI BESAR – Lembaga Kemajuan Ikan Malaysia (LKIM) menggesa kerajaan Selangor segera menyatakan pendirian dalam isu cukai jeti yang dicadang akan dikenakan kepada nelayan negeri itu.

Pengerusi LKIM Datuk Irmohizam Ibrahim berkata kerajaan Selangor di bawah pimpinan Datuk Seri Mohd Azmin Ali wajar meneliti dahulu akan kesusahan yang wujud dalam kalangan nelayan dan bukannya mengundang derita mereka.

“Sehingga kini, saya masih menantikan kenyataan rasmi daripada kerajaan Selangor bahawa mereka tidak akan mengenakan sebarang caj pendaratan bagi setiap bot nelayan yang ada di Selangor sebanyak RM600, tetapi alih-alih saya dengar, mereka bercadang akan kenakan caj inventori pula.

“Manakan inventori dilakukan oleh kerajaan negeri di atas jeti kepunyaan kerajaan Persekutuan? Ini satu perkara yang tidak masuk akal,” katanya kepada pemberita selepas majlis berbuka puasa anjuran LKIM bersama media di sini hari ini.

Baru-baru ini, kerajaan Selangor menerusi Lembaga Urus Air Selangor (Luas) mengeluarkan cadangan untuk mengenakan caj jeti pendaratan dan tambatan bot sebanyak RM600 setahun ke atas lebih 5,000 nelayan di negeri itu.

Cadangan itu dikatakan turut melibatkan bayaran cukai ke atas penggunaan jeti-jeti yang dibina oleh kerajaan Pusat, swasta dan jeti seliaan LKIM.

Justeru, menurut Anggota Parlimen Kuala Selangor itu, perkara tersebut adalah penting dinyatakan segera terutama sekali untuk menghilangkan kegelisahan nelayan di seluruh Selangor.


Mengulas lanjut, beliau berkata sekiranya kerajaan negeri melaksanakan kutipan itu, beliau bimbang berhubung masa depan golongan berkenaan.

“Saya harap perkara ini tidak benar sebab saya khuatir nelayan akan pupus dan mereka ini akan hilang punca rezeki.

“Saya juga khuatir pada musim perayaan ini, akan timbul kebimbangan harga ikan akan naik dan akan membebankan pembeli,” katanya.

Pada masa kini, terdapat 52 jeti nelayan yang dibina kerajaan Persekutuan, selain jeti swasta yang lain, di Selangor. – BERNAMA

TINGGLKAN KOMEN

Sila masukkan komen anda!
Sila masukkan nama anda di sini

Kategori