Thursday, March 28, 2024

Creating liberating content

Himpunan Usahawan Muda Paling...

KUANTAN – Himpunan 885 penuntut institusi pengajian tinggi di Politeknik Sultan Haji Ahmad...

Cedera Berganda, Limpa Pecah...

KUANTAN - Kecederaan berganda di kepala dan keadaan limpa yang pecah menjadi punca...

Henti Pinggir Individu Alami...

PUTRAJAYA - Rakyat Malaysia perlu menghentikan sikap meminggirkan mereka yang mempunyai masalah kesihatan...

Rotan Anak Boleh Jika...

KUALA LUMPUR - Cadangan menjadikan perbuatan merotan anak sebagai satu kesalahan jenayah di...

LGE Bantah Cadangan P.Pinang Dijadikan W.Persekutuan

GEORGE TOWN – Ketua Menteri Lim Guan Eng hari ini berkata beliau tidak bersetuju dengan sebarang cadangan untuk Pulau Pinang dijadikan Wilayah Persekutuan.

Beliau berkata kenyataan berkaitan perkara itu oleh Menteri Wilayah Persekutuan Datuk Seri Tengku Adnan Tengku Mansor adalah berunsur hasutan kerana ia bercanggah dengan Perlembagaan Persekutuan.

“Kami tidak bersetuju dengan cadangan seumpama itu. Pulau Pinang ialah sebuah negeri dalam persekutuan dan beliau (Tengku Adnan) mahu menghilangkan kewujudan kami mengikut lunas undang-undang. Seperti yang saya katakan, saya tidak akan menjadi ketua menteri Pulau Pinang yang terakhir. Kami tidak akan menyerahkan Pulau Pinang.

“Kenyataan ini boleh disifatkan sebagai hasutan kerana ia mengancam integriti dan perpaduan Persekutuan Malaysia secara menyeluruh,” katanya pada sidang media di sini.

Lim berkata beliau terkejut apabila mendapat tahu mengenai cadangan itu, terutama sekali kerana tiada sebarang perbincangan dibuat mengenainya.

“Ini langsung tidak masuk akal dan saya terkejut bahawa beliau membuat kenyataan seumpama itu, terutama sekali tanpa berunding terlebih dahulu dengan negeri-negeri yang terlibat,” katanya.


Dalam temu bual dengan stesen radio berteraskan kandungan perniagaan, BFM pada 1 Feb, Tengku Adnan berkata beliau mahu perluaskan wilayah persekutuan untuk memasukkan Pulau Pinang, Pulau Langkawi, Kedah dan sebahagian Melaka.

Negeri-negeri berkenaan akan terletak di bawah pentadbiran Putrajaya secara langsung dan Tengku Adnan mendakwa dengan pembabitan kerajaan persekutuan, negeri terbabit akan mendapat lebih peruntukan dan lebih perhatian.

Ketika ini di bawah Wilayah Persekutuan ialah Kuala Lumpur, Putrajaya dan Labuan. – BERNAMA

Kategori