Friday, March 29, 2024

Creating liberating content

Piala AFC: Pahang Tewas...

KUANTAN - Pahang gagal mara ke separuh akhir apabila tewas kepada kelab Istiklol...

“Saya Bukan Robot,” Bieber...

BINTANG pop, Justin Bieber secara tiba-tiba memutuskan untuk meninggalkan pentas di tengah-tengah konsertnya...

Ardern Perdana Menteri Paling...

RAKAMAN video Jacinda Ardern sebagai antara perdana menteri paling popular menyenaraikan pencapaian kerajaan...

Kes Mara Taja TRW:...

WAIMA nama baiknya hancur akibat pendedahan Presiden Persatuan Bola Sepak Malaysia (FAM), Tunku...

Lembaga Tabung Haji Sedia Sistem Haji Pintar

BALING – Lembaga Tabung Haji (TH) sentiasa bersedia dengan sebarang proses naik taraf termasuk penggunaan Sistem Haji Pintar yang akan digunakan kerajaan Arab Saudi bermula tahun ini.

Pengerusinya Datuk Seri Abdul Azeez Abdul Rahim berkata satu pasukan khas sememangnya sudah diwujudkan untuk melakukan semua persediaan yang diperlukan bagi tujuan itu.

“Kita sentiasa mengalu-alukan dan menyokong sebarang usaha dalam menaik taraf kemudahan jemaah haji oleh Arab Saudi dan bagi penggunaan sistem Haji Pintar, kita sudah tahu serta melakukan pelbagai persediaan bagi melancarkan urusan ketika di Malaysia dan Arab Saudi,” katanya ketika ditemui selepas merasmikan Majlis Penyerahan Baucer Bantuan Rakyat 1Malaysia (BR1M) 2018 di sini hari ini.

Beliau berkata antara elemen sistem itu ialah melaksanakan pemeriksaan pasport menggunakan Pengenalan Frekuensi Radio (RFID) berbanding secara manual yang diamalkan ketika ini.

“Sistem ini bakal mengurangkan masa menunggu di lapangan terbang dari dua jam, malah ada hingga 18 jam seperti sekarang kepada 30 minit,” katanya.

Dalam masa sama, kerajaan Arab Saudi turut merancang melaksanakan visa E-Haj di seluruh dunia mulai tahun ini, selepas kejayaan projek perintis di Malaysia.

“Ia juga penghargaan dan pengiktirafan kepada jemaah haji Malaysia apabila dipilih untuk dijadikan kumpulan perintis menguji Sistem Bukti Konsep (POC) bagi pelepasan awal sebelum berangkat ke Arab Saudi.


“Malah latihan dan pengurusan haji serta disiplin yang dipamerkan jemaah turut membawa kepada penarafan 9.5 daripada 10 oleh Kementerian Haji dan Umrah Arab Saudi kepada Tabung Haji dan saya harap ia berterusan,” jelasnya.

Dalam perkembangan sama, Abdul Azeez memohon semua bakal jemaah agar menjawab surat tawaran menunaikan haji dalam kadar segera berikutan TH perlu menyerahkan segala dokumen berkaitan dan permohonan visa sebelum ramadan ini.

“Kita perlu masukkan nama jemaah dengan segera dalam sistem bagi memudahkan urusan visa seperti mana yang ditetapkan perundangan Arab Saudi.

“Ini juga akan memudahkan kita untuk mengetahui daripada 30,280 jumlah jemaah yang ditawarkan, menerima tawaran menunaikan haji sebelum membuka tawaran kepada mereka yang lain,” katanya. – BERNAMA

Kategori