Friday, March 29, 2024

Creating liberating content

Mamat Khalid Tak Mahu...

Entah di mana silapnya, hubungan antara pengarah prolifik, Mamat Khalid dan pelakon komedi,...

Video: Budak Terhumban Ketika...

MALANG sememangnya tidak berbau. Seorang kanak-kanak lelaki di Kuwait mengalami kecederaan yang serius...

Jual 80,000 Durian Seminit,...

BANGKOK - Bilionaire terkenal China, Jack Ma membuktikan kehebatan berjaya jual lebih 80,000...

Wanita Lahirkan 69 Anak...

SEORANG wanita dari Palestin yang dipercayai antara wanita paling subur di dunia, dilaporkan...

Lee Ching Kini Berpangkat Superitendan

IPOH – Bermula sebagai seorang Inspektor 30 tahun yang lepas, kini pegawai polis wanita ini berpeluang menjadi Supt (Superintendan) yang memegang jawatan sebagai Pegawai Turus Pentadbiran di Ibu Pejabat Polis Kontinjen (IPK) Perak.

Beliau yang merupakan ibu kepada tiga anak lelaki itu ialah Supritendan Lai Lee Ching, berusia 53 tahun.

Dalam usaha untuk memperkasakan polis wanita, Lai juga dilantik sebagai Pegawai Turus Jawatankuasa Pembangunan Pengurusan Polis Wanita (JPPPW) Perak yang bertujuan untuk memastikan polis wanita dapat terus memberi perkhidmatan terbaik kepada masyarakat.

Beliau berkata kekuatan ‘tersembunyi’ wanita membuktikan golongan itu mampu bersama-sama kaum lelaki untuk memberi perkhidmatan terbaik dalam agensi keselamatan itu.

“Paling penting, kita sebagai wanita perlu sedar tujuan, inisiatif dan galakan daripada pihak kerajaan untuk membangkitkan kekuatan ‘tersembunyi’ wanita bagi bergabung tenaga dengan kaum lelaki ke arah keberhasilan yang cemerlang.

“Ini kerana lelaki dan wanita mempunyai kekuatan unik tersendiri. Hasil penggabungan idea, konsep dan tenaga antara kaum lelaki dan wanita akan membawa impak tinggi yang memberi manfaat maksimum kepada masyarakat,” katanya kepada Bernama.

Lai yang berasal dari Kedah telah berkhidmat sejak 1988 antaranya sebagai pegawai perhubungan awam di Bahagian Urus Setia Ketua Polis Negara (Komunikasi Koporat) di Bukit Aman.

Katanya, walaupun beliau mempunyai kelulusan dalam bidang setiausaha di Kolej Stamford Kuala Lumpur namun beliau memilih kerjaya polis kerana padanya polis merupakan satu pekerjaan yang murni.


“Naluri saya untuk memberi perkhidmatan kepada masyarakat merupakan galakan kepada saya untuk menceburi kerjaya sebagai polis.

Ia juga dapat meluaskan pengalaman kerja dan berpeluang menerima cabaran yang dapat meningkatkan ketahanan diri ” katanya.

Beliau berkata antara pencapaian yang amat bermakna baginya apabila berjaya mengetengahkan laman sosial Facebook PDRM pada tahun 2010 yang pada ketika itu beliau memegang jawatan Pegawai Perhubungan Awam di Bukit Aman. – MSTAR 

** Sekadar Video Hiasan..

Kategori