Friday, March 29, 2024

Creating liberating content

Perkukuh Strategi Hadapi COVID-19...

KUALA LUMPUR : Yang di-Pertuan Agong, Al-Sultan Abdullah Ri'ayatuddin Al-Mustafa Billah Shah mengajak...

Mara Komited Lahir Ramai...

SUBANG – Majlis Amanah Rakyat (Mara) komited untuk melahirkan lebih ramai usahawan daripada...

Erra Tertekan Hubungan Baik...

RASANYA peminat hiburan sendiri sudah maklum mengenai hubungan cinta yang terjalin antara Erra...

Minyak Bukan Penentu Harga...

PUTRAJAYA - Menteri Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan Datuk Hamzah Zainuddin hari...

Lebih 1,000 Permohonan Sertai APEL – Idris

BESUT – Kementerian Pendidikan Tinggi menerima lebih 1,000 permohonan daripada rakyat di negara ini yang sedang bekerja bagi menyertai pembelajaran sistem Akreditasi Pengalaman Pembelajaran Berasaskan Pengalaman Terdahulu (APEL) di universiti-universiti tempatan tahun ini.

Menteri Pendidikan Tinggi, Datuk Seri Idris Jusoh berkata sejak dilancarkan pada 2011, sistem itu kini semakin mendapat sambutan kerana ianya dijalankan secara separuh masa di samping menggunakan sistem MOOC (Massive Open Online Course) atau Pembelajaran Secara Dalam Talian.

Katanya, empat buah universiti telah dipilih sebagai pusat penilaian untuk menilai pengalaman bekerja pemohon untuk diberikan kredit atau pemotongan masa belajar berdasarkan pengalaman bekerja mereka sekiranya dipilih.

Universiti tersebut ialah Universiti Teknologi Mara, Inti International University, Wawasan Open University dan Open University Malaysia.

“Terdapat dua jenis kumpulan yang diberikan keutamaan dalam pembelajaran mengikut sistem tersebut iaitu APEL A dan APEL C berdasarkan umur dan kelulusan serta pengalaman bekerja mereka,” katanya.

Beliau berkata demikian kepada pemberita selepas merasmikan Karnival Jom Masuk IPT anjuran kementerian itu di Dewan Gong Kemuntong, di sini hari ini.

Turut hadir Pengerusi Jawatankuasa Pertanian, Industri Asas Tani, Komoditi dan Perladangan Negeri Datuk Muhammad Pehimi Yusof, Pemangku Ketua Pengarah Kementerian Pendidikan Tinggi Datin Paduka Ir Dr Siti Hamisah Tapsir dan Ketua Pegawai Eksekutif Agensi Kelayakan Malaysia (MQA) Prof Dr Rujhan Mustafa.


Idris dalam pada itu berkata, Sistem APEL A dibuka untuk pekerja yang berumur 19 tahun bagi pembelajaran peringkat persijilan, 20 tahun peringkat Diploma dan umur 21 tahun untuk peringkat Ijazah Sarjana Muda.

Sistem APEL C pula adalah bagi pekerja yang berumur 30 tahun ke atas yang turut memiliki Sijil Tinggi Persekolahan Malaysia (STPM) atau Diploma bagi membolehkan mereka menyambung pengajian ke peringkat Sarjana yang hanya dihadkan untuk bidang perniagaan, pendidikan, teknologi maklumat dan seni persembahan.

“Proses pembelajaran cara ini lebih mudah kerana ia tidak mengutamakan akademik untuk masuk belajar tetapi pengalaman bekerja seseorang pemohon,” katanya.

Katanya lagi, permohonan bagi mengikuti pembelajaran sistem APEL A boleh dibuat melalui talian UPU (Unit Pusat Universiti) manakala untuk APEL C permohonan boleh dihantar terus kepada universiti-universiti berkenaan. – BERNAMA

TINGGLKAN KOMEN

Sila masukkan komen anda!
Sila masukkan nama anda di sini

Kategori