Friday, March 29, 2024

Creating liberating content

Peperiksaan SPM Bermula Libat...

KUALA LUMPUR - Pelajar tingkatan lima sekolah menengah di seluruh negara mula menduduki...

‘Setelah Ditelanjangkan, Hari Ini...

Presiden Umno Ahmad Zahid Hamidi berkata dirinya diaibkan, dimalukan dan “ditelanjangkan” atas tuduhan...

Negara Perlu Ada Strategi...

KUALA LUMPUR - Malaysia wajar memiliki strategi khusus untuk mengenal pasti, menyelidik dan...

Mangsa Pencemaran Toksik Meningkat...

PASIR GUDANG 15 Mac - Seramai 480 mangsa baharu pencemaran toksik di Sungai...

Larangan Tukang Masak Asing Di P.Pinang Bukan Diskriminasi

PETALING JAYA – Kehebatan rasa makanan di Pulau Pinang adalah alasan kukuh untuk negeri itu berusaha melakukan apa yang termampu bagi melindunginya, walaupun terpaksa mengambil langkah-langkah yang sukar, kata Ketua Menteri Pulau Pinang Lim Guan Eng.

Dalam satu kenyataan pada Ahad, Ahli Parlimen Bagan (DAP) itu berpendapat bahawa melarang warga asing daripada menjadi ketua atau ketua tukang masak untuk makanan tempatan Pulau Pinang pada tahun 2016 bukanlah diskriminatif.

“Bagaimana keputusan ini boleh menjadi tidak demokratik atau diskriminasi apabila ia bertujuan untuk melindungi keunikan makanan Pulau Pinang, gerai-gerai kecil harus dioperasikan oleh pemilik dan pekerja asing boleh membantu penjaja dalam tugas-tugas lain?” kata Guang Eng sebagai respons terhadap kritikan terhadap pentadbirannya berhubung langkah terbaharu untuk melindungi apa yang dianggap sebagai aset budaya di negeri ini.

Beliau berpendapat bahawa kelaziman pekerja asing yang tidak cekap tidak boleh diserahkan kepada kuasa pasaran, memandangkan makanan penjaja adalah salah satu daripada tarikan utama di Pulau Pinang.

“Tidak seperti bandar-bandar lain, pelancong datang ke Pulau Pinang untuk makanan, dan kerajaan negeri tidak akan mengambil risiko terhadap industri pelancongan kita dengan membenarkan pekerja asing yang acuh tak acuh membahayakan penjenamaan makanan jalanan yang lazat Pulau Pinang,” kata Guan Eng.


Guan Eng bagaimanapun menjelaskan bahawa keputusan itu tidak menghalang rakyat Malaysia dari negeri lain untuk mendapatkan lesen penjaja di negeri ini.

“Jika kita inginkan rasa yang unik dan kualiti makanan Pulau Pinang bertaraf dunia dikekalkan, kita harus bermula sekarang untuk memastikan bahawa rakyat Malaysia harus mengambil alih tugas sebagai tukang masak, dan tidak melalui pergantungan kepada pekerja asing, yang mana kepakarannya akan hilang apabila mereka pulang ke rumah,” katanya.

Beliau berkata kerajaan negeri cukup gembira apabila web panduan pelancongan terkemuka, TripAdvisor, meletakkan Pulau Pinang sebagai pulau di Malaysia yang paling murah di Asia Tenggara. – mStar Online

TINGGLKAN KOMEN

Sila masukkan komen anda!
Sila masukkan nama anda di sini

Kategori