Friday, March 29, 2024

Creating liberating content

Aktiviti Pengusahasilan Hutan, Angkut...

KUANTAN - Jabatan Perhutanan Negeri Pahang (JPNP) mengesahkan telah mengeluarkan arahan supaya memberhentikan...

D7 Selangor Gempur Pusat...

PUCHONG - Seramai 38 wanita warga asing dipercayai pelayan pelanggan (GRO) ditahan dalam...

Pinjam Kejap Je…

PETALING JAYA - “Saya nak minta maaf sebab dah curi moto abang. Saya...

Bekas Askar Dapat Zakar...

BEKAS askar yang cedera akibat terkenan bom ketika berkhidmat di Afghanistan, kini menjadi...

KPM Siasat Guru Besar Buat Tuntutan Lebihan Bayaran RMT

PUTRAJAYA – Kementerian Pendidikan Malaysia (KPM) telah mengadakan siasatan berikutan aduan seorang guru besar dari Pahang yang membuat tuntutan lebihan bayaran Rancangan Makanan Tambahan (RMT) dan tindakan tegas akan diambil berdasarkan hasil siasatan.

Dalam satu kenyataan, KPM berkata RMT merupakan program pemberian makanan tambahan oleh kerajaan kepada murid-murid sekolah rendah daripada golongan berpendapatan rendah terutamanya dari luar bandar.

Ia berkata setiap murid yang layak akan menerima bantuan RMT bernilai RM2.50 bagi Semenanjung dan RM3 bagi Sabah, Sarawak dan Labuan untuk selama 190 hari persekolahan.

“Program RMT yang dilaksanakan di sekolah-sekolah adalah berada di bawah tanggungjawab guru besar, sama seperti pengurusan melibatkan wang kerajaan yang lain, sebarang salah laku dalam pengurusannya akan tetap diambil tindakan tanpa sebarang kompromi,” katanya.

KPM berharap agar mana-mana pihak boleh membuat aduan secara rasmi sekiranya mengesyaki terdapat salah laku pihak pengurusan sekolah dalam mengendalikan RMT.

Baru-baru ini, aduan salah laku seorang guru besar berhubung tuntutan bayaran RMT ditularkan menerusi media sosial. – BERNAMA

Kategori