Friday, April 26, 2024

Creating liberating content

Kanak-Kanak Maut Kemalangan 3...

SEREMBAN - Satu kemalangan ngeri yang membabitkan tiga buah kenderaan di Kilometer 271.7...

Akibat Rosak Otak, Puluhan...

LEGENDA gusti dunia Jimmy 'Superfly' Snuka bersama lebih 50 bekas ahli gusti lain...

Semangat Peristiwa Hijrah Tunjang...

KUALA LUMPUR - Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak berkata Malaysia sentiasa...

Persempadanan Semula: Selangor Dibenarkan...

KUALA LUMPUR - Mahkamah Tinggi di sini hari ini membenarkan permohonan Kerajaan Selangor...

KPM Betulkan Infografik Buku Teks Pendidikan Jasmani

KUALA LUMPUR – Kementerian Pendidikan Malaysia (KPM) mengambil tindakan segera membetulkan infografik pada buku teks subjek Pendidikan Jasmani dan Pendidikan Kesihatan tahun tiga kerana ia boleh disalah tafsir.

Dalam satu kenyataan, KPM berkata infografik pada halaman 67 dalam buku teks terbitan Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP) yang dibekalkan ke semua Sekolah Kebangsaan dan Sekolah Jenis Kebangsaan Tamil (SJKT) pada tahun ini itu boleh disalah tafsir sebagai menyalahkan mangsa gangguan seksual berhubung ‘penjagaan kehormatan anggota seksual.’

“KPM yang menerima maklum balas mengenai infografik tersebut semalam telah mengambil tindakan segera untuk membetulkannya.

“KPM memutuskan untuk menambah baik kandungan buku tersebut dengan menyediakan ralat dalam bentuk QRCode, yang akan dimuat naik pada 17 Januari (Khamis ini) untuk makluman guru, murid dan ibu bapa,” katanya.

Kenyataan itu turut menjelaskan ralat dalam bentuk pelekat juga akan dicetak dan diedarkan ke semua sekolah berkenaan termasuk ke SJKT mulai 29 Januari.


“Surat makluman berkaitan hal ini akan dikeluarkan dan dipanjangkan ke semua sekolah untuk memaklumkan tentang langkah penambahbaikan tersebut,” katanya. – BERNAMA

Kategori